Oppijana kasvaminen: Miten Tiimiakatemialla oppiminen kehittää yksilöä?
Nieminen, Juuso (2019)
Nieminen, Juuso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414716
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia autoetnografian keinoin, miten Tiimiakatemian oppimismetodit vaikuttavat yksilön kehitykseen. Työn tavoitteena oli syventää ymmärrystä erilaisen oppimismetodin tuomista muutoksista yksilön mielenmalleihin ja minäkäsitykseen.
Tutkimusosuus rajattiin koskettamaan oppijan kokemuksia johtamisesta ja tiimissä työskentelystä. Näin ollen tutkimusta Tiimiakatemialla oppimisesta on mahdollista laajentaa tulevaisuudessa koskettamaan myös muita liiketoiminnallisen oppimisen osa-alueita, kuten myynti- ja markkinointiosaamisen kehittymistä. Oppiminen on käsitteenä hyvin laaja ja omalta osaltaan rajaukseen vaikutti tutkimusaineiston sisältö. Tutkimusaineisto muodostui oppijan Tiimiakatemian aikana tuottamista dokumenteista, kuten oppimisen reflektioista, oppimissopimuksista ja kirjareflektioista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jolloin tarkastelun kohteena toimivat ilmiöt ja prosessit. Tutkimuksen teoriaosuus koostui pääasiassa kasvatustieteeseen, johtamiseen ja tiimityöskentelyyn liittyvästä kirjallisuudesta, mutta myös verkkomateriaalia hyödynnettiin. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että erilainen oppimisympäristö ja uudenlaiset vuorovaikutussuhteet voivat edistää oppimista positiivisesti. Kyseistä tutkimusta on mahdollista käyttää Tiimiakatemian oppimismetodin vaikutusten ymmärtämiseen yksilön kasvua ohjaavana tekijänä.
Johtopäätöksissä pohditaan autoetnografisen tutkimuksen objektiivisuuden toteutumista tutkimuksen aikana. Samalla vastataan siihen, kuinka onnistunut kuvaus Tiimiakatemian vaikutuksesta yksilön kehitykseen pystyttiin luomaan. The objective of this autoethnographic research was to study how Team Academy's learning methods affect individual development. Secondary objective was to deepen the understanding how different kind of learning methods affect individual mental models and self-concept.
This research was limited to address learner's experiences of leadership and team work. Therefore this research can be broadened further by studying other business skill development areas such as sales and marketing. Learning is a wide concept and this limitation of research field was due to the concept of research material. Research material consist of learning reflections, learning contracts and book reflections which the learner has produced during Team Academy studies.
The research was qualitative and therefore this study is focused on to understanding phenomena and different kind of processes. Theoretic material for this study consists of education theory, leadership and team work literature but website material was also used. The research result was that different kind of learning environments and team relationship dynamics can improve learning positively. This research can be used to understand better the effect of Team Academy's leaning methods on individual development.
The conclusion section evaluates the achieved objectiveness of this autoethnographic research study. It also pursues to answer how Team Academy's learning methods affect individual development.
Tutkimusosuus rajattiin koskettamaan oppijan kokemuksia johtamisesta ja tiimissä työskentelystä. Näin ollen tutkimusta Tiimiakatemialla oppimisesta on mahdollista laajentaa tulevaisuudessa koskettamaan myös muita liiketoiminnallisen oppimisen osa-alueita, kuten myynti- ja markkinointiosaamisen kehittymistä. Oppiminen on käsitteenä hyvin laaja ja omalta osaltaan rajaukseen vaikutti tutkimusaineiston sisältö. Tutkimusaineisto muodostui oppijan Tiimiakatemian aikana tuottamista dokumenteista, kuten oppimisen reflektioista, oppimissopimuksista ja kirjareflektioista.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jolloin tarkastelun kohteena toimivat ilmiöt ja prosessit. Tutkimuksen teoriaosuus koostui pääasiassa kasvatustieteeseen, johtamiseen ja tiimityöskentelyyn liittyvästä kirjallisuudesta, mutta myös verkkomateriaalia hyödynnettiin. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että erilainen oppimisympäristö ja uudenlaiset vuorovaikutussuhteet voivat edistää oppimista positiivisesti. Kyseistä tutkimusta on mahdollista käyttää Tiimiakatemian oppimismetodin vaikutusten ymmärtämiseen yksilön kasvua ohjaavana tekijänä.
Johtopäätöksissä pohditaan autoetnografisen tutkimuksen objektiivisuuden toteutumista tutkimuksen aikana. Samalla vastataan siihen, kuinka onnistunut kuvaus Tiimiakatemian vaikutuksesta yksilön kehitykseen pystyttiin luomaan.
This research was limited to address learner's experiences of leadership and team work. Therefore this research can be broadened further by studying other business skill development areas such as sales and marketing. Learning is a wide concept and this limitation of research field was due to the concept of research material. Research material consist of learning reflections, learning contracts and book reflections which the learner has produced during Team Academy studies.
The research was qualitative and therefore this study is focused on to understanding phenomena and different kind of processes. Theoretic material for this study consists of education theory, leadership and team work literature but website material was also used. The research result was that different kind of learning environments and team relationship dynamics can improve learning positively. This research can be used to understand better the effect of Team Academy's leaning methods on individual development.
The conclusion section evaluates the achieved objectiveness of this autoethnographic research study. It also pursues to answer how Team Academy's learning methods affect individual development.