UPM Metsän asiakkaiden valmiudet sähköisten palveluiden hyödyntämiseen
Astikainen, Ville; Tukiainen, Antti (2019)
Astikainen, Ville
Tukiainen, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414708
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää UPM Metsän Pohjois-Karjalassa toimivien asiakkaiden valmiuksia hyödyntää sähköisiä palvelukanavia puukaupassa ja metsänhoitotöiden hankkimisessa. UPM Metsä tarjoaa sähköistä kanavaa puukaupan tekoon ja metsänhoitotöiden hankintaan. Asiakkaiden valmiuksia tai mielenkiintoa hyödyntää näitä palveluita ei kuitenkaan ole tutkittu aikaisemmin. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena, verkkokyselyn avulla. Sähköinen kyselylylomake lähetettiin 808:lle UPM Metsän Pohjois-Karjalassa toimivalle asiakkaalle. Kyselyn vastausprosentti oli 29 %.
Metsänomistajien tietoisuus sähköisestä palveluympäristöstä sekä kiinnostus sähköisiä
palveluita kohtaan on korkealla. Yli 40 % vastaajista oli hyödyntänyt sähköistä allekirjoitusta puukaupassa ja noin 70 % oli kiinnostunut hyödyntämään sähköisiä palveluita. 16 % vastaajista oli hyödyntänyt sähköisiä palveluita hankkiessaan metsänhoitotöitä ja 71 % vastaajista oli kiinnostunut sähköisten palveluiden hyödyntämisestä tässä tarkoituksessa. Metsänhoitotöiden osalta sähköisten palveluiden hyödyntämisen voidaan olettaa kasvavan tulevaisuudessa hiljattain julkaistun palveluympäristön ansiosta.
Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset auttavat toimeksiantajaa kohdentamaan oikeanlaisen palvelun oikeille asiakkaille. Koska kyselypohja on tehty valmiiksi, samankaltainen tutkimus on myös helppo toistaa toisella alueella.
Metsänomistajien tietoisuus sähköisestä palveluympäristöstä sekä kiinnostus sähköisiä
palveluita kohtaan on korkealla. Yli 40 % vastaajista oli hyödyntänyt sähköistä allekirjoitusta puukaupassa ja noin 70 % oli kiinnostunut hyödyntämään sähköisiä palveluita. 16 % vastaajista oli hyödyntänyt sähköisiä palveluita hankkiessaan metsänhoitotöitä ja 71 % vastaajista oli kiinnostunut sähköisten palveluiden hyödyntämisestä tässä tarkoituksessa. Metsänhoitotöiden osalta sähköisten palveluiden hyödyntämisen voidaan olettaa kasvavan tulevaisuudessa hiljattain julkaistun palveluympäristön ansiosta.
Tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset auttavat toimeksiantajaa kohdentamaan oikeanlaisen palvelun oikeille asiakkaille. Koska kyselypohja on tehty valmiiksi, samankaltainen tutkimus on myös helppo toistaa toisella alueella.