Starttipajan ja ammatillisen koulutuksen yhteistyön kehittämistarpeet
Mäki, Minna (2019)
Mäki, Minna
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414660
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kerätään tutkimustietoa starttipajojen ja ammatillisen oppilaitoksen yhteistyön kehittämistä varten. Tavoitteena on saada lisää tietoa ja ymmärrystä kehittämistyön pohjaksi. Tavoitteena on myös lisätä starttipajojen ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä ja tuoda uusia näkökulmia jo toteutettavaan yhteistoimintaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tuo esille starttipajojen toimintaa, niiden toimintaa ohjaavaa viitekehystä, starttipajoissa tehtävää kehitystyötä sekä ammatillisen koulutuksen reformin mukanaan tuomaa muutosta ja ammatillisessa koulutuksessa tehtävää jatkuvaa kehitystyötä erityisesti yhteisten aineiden osalta.
Opinnäytetyön tutkimusote on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Haastatteluja täydennettiin sähköpostidokumentilla TE-palveluiden edustajalle työttömyysetuuksista. Tutkimukseen haastateltiin starttipajojen ohjaajia, ammatillisen koulutuksen johdon edustajia sekä starttipajan nuoria. Haastattelut toteutettiin ryhmä- ja parihaastatteluina. Aineistot järjestettiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä hyväksi käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että uusia näkökulmia yhteistyöhön tuo yhteisten aineiden opiskelu starttipajoilla. Starttipajoilla voidaan opiskella ammatillisessa oppilaitoksessa toteutettu opiskelumateriaali, jonka ammatillisen koulutuksen opettajat arvioivat. Toimintaa tulee parantaa sisäisten ja keskinäisten toimintamallien kehittämisellä ja eri osapuolten roolien selkeyttämisellä. Se on merkityksellistä, koska näin onnistutaan tukemaan nuoria paremmin nivelvaiheessa ja lisäämään heidän opiskelumotivaatiotaan yhteisten aineiden opiskelua kohtaan, mikä on kaikkien toimijoiden yhteinen etu.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tuo esille starttipajojen toimintaa, niiden toimintaa ohjaavaa viitekehystä, starttipajoissa tehtävää kehitystyötä sekä ammatillisen koulutuksen reformin mukanaan tuomaa muutosta ja ammatillisessa koulutuksessa tehtävää jatkuvaa kehitystyötä erityisesti yhteisten aineiden osalta.
Opinnäytetyön tutkimusote on laadullinen ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Haastatteluja täydennettiin sähköpostidokumentilla TE-palveluiden edustajalle työttömyysetuuksista. Tutkimukseen haastateltiin starttipajojen ohjaajia, ammatillisen koulutuksen johdon edustajia sekä starttipajan nuoria. Haastattelut toteutettiin ryhmä- ja parihaastatteluina. Aineistot järjestettiin ja analysoitiin sisällönanalyysiä hyväksi käyttäen.
Tutkimustuloksista selvisi, että uusia näkökulmia yhteistyöhön tuo yhteisten aineiden opiskelu starttipajoilla. Starttipajoilla voidaan opiskella ammatillisessa oppilaitoksessa toteutettu opiskelumateriaali, jonka ammatillisen koulutuksen opettajat arvioivat. Toimintaa tulee parantaa sisäisten ja keskinäisten toimintamallien kehittämisellä ja eri osapuolten roolien selkeyttämisellä. Se on merkityksellistä, koska näin onnistutaan tukemaan nuoria paremmin nivelvaiheessa ja lisäämään heidän opiskelumotivaatiotaan yhteisten aineiden opiskelua kohtaan, mikä on kaikkien toimijoiden yhteinen etu.