Asiakaskokemus tapahtumassa Case: FIBA EuroBasket 2017 Helsinki -osaturnaus
Siikki, Roosa (2019)
Siikki, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414641
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414641
Tiivistelmä
Tavoitteena opinnäytetyölle oli selvittää paitsi sitä, miten erilaiset asiakasryhmät määrite-tään, myös asiakkaiden kokemuksia kisoista, asiakkaiden tiedonhakua, kulutettuja palve-luita kisapaikalla ja suositeltavuutta. Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, joka tehtiin verkkokyselyaineiston pohjalta.
Tutkimuksen aihe oli asiakaskokemus FIBA EuroBasket 2017 -Helsinki osaturnauksessa. Tapahtuma järjestettiin 2017 elo–syyskuussa Helsingissä, Helsinki Arenalla. Tutkimusai-neisto kerättiin Webropol -verkkokyselyllä. Vastauksia kerättiin yhteensä 1 056 kappalet-ta. Toimeksiantajana työlle toimi Sport Business School Finland.
Erilaisia asiakkaita tutkittiin heidän demografisten tekijöiden, kuten iän, sukupuolen ja sosioekonomisten tekijöiden eli koulutustason ja varallisuuden pohjalta. Erilaiset asiak-kaat tarkennettiin iän, ensikertalaisuuden ja faniuden mukaan, jotta heitä pystyttiin tut-kimaan tarkemmin. Tiedonhakua mitattiin, miten ja mistä erilaiset asiakasryhmät olivat saaneet tietonsa koskien kisoja. Kisapaikan palveluiden kuluttamiseen käytettiin tutki-muskeinoja, joilla pyrittiin selvittämään, olivatko asiakkaat tietoisia palveluista, kävivätkö ja käyttivätkö asiakkaat niitä. Kokemus kisoista pohjautui kaikkien näiden tutkimusasette-luiden vastauksien tulkinnalle ja niistä muodostui tutkimusongelmanratkaisu asiakkaiden tyytyväisyydestä sekä suositeltavuudesta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat kokivat kisat hyvinä, asiakasryhmiä oli useam-pia, asiakkaat olivat tyytyväisiä kisojen palveluiden tarjontaan ja vastaajat hakivat tietoa aktiivisesti kisojen virallisilta internetsivuilta.
Tutkimuksen aihe oli asiakaskokemus FIBA EuroBasket 2017 -Helsinki osaturnauksessa. Tapahtuma järjestettiin 2017 elo–syyskuussa Helsingissä, Helsinki Arenalla. Tutkimusai-neisto kerättiin Webropol -verkkokyselyllä. Vastauksia kerättiin yhteensä 1 056 kappalet-ta. Toimeksiantajana työlle toimi Sport Business School Finland.
Erilaisia asiakkaita tutkittiin heidän demografisten tekijöiden, kuten iän, sukupuolen ja sosioekonomisten tekijöiden eli koulutustason ja varallisuuden pohjalta. Erilaiset asiak-kaat tarkennettiin iän, ensikertalaisuuden ja faniuden mukaan, jotta heitä pystyttiin tut-kimaan tarkemmin. Tiedonhakua mitattiin, miten ja mistä erilaiset asiakasryhmät olivat saaneet tietonsa koskien kisoja. Kisapaikan palveluiden kuluttamiseen käytettiin tutki-muskeinoja, joilla pyrittiin selvittämään, olivatko asiakkaat tietoisia palveluista, kävivätkö ja käyttivätkö asiakkaat niitä. Kokemus kisoista pohjautui kaikkien näiden tutkimusasette-luiden vastauksien tulkinnalle ja niistä muodostui tutkimusongelmanratkaisu asiakkaiden tyytyväisyydestä sekä suositeltavuudesta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että asiakkaat kokivat kisat hyvinä, asiakasryhmiä oli useam-pia, asiakkaat olivat tyytyväisiä kisojen palveluiden tarjontaan ja vastaajat hakivat tietoa aktiivisesti kisojen virallisilta internetsivuilta.