Keho on sun instrumentti : Työkaluja syömishäiriötä sairastavan lauluopetukseen
Mutikainen, Iina (2019)
Mutikainen, Iina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414619
Tiivistelmä
Tarkastelen opinnäytetyössäni anoreksian ja bulimian vaikutuksia laulamiseen fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta näkökulmasta. Opinnäytetyöni koostuu omista kokemuksistani, asiantuntijahaastatteluista sekä kirjallisuudesta, joita olen käyttänyt pohdintani tukena. Aiheesta ei ole kirjoitettu aikaisempia tutkimuksia, jonka takia lähdekirjallisuuteni käsittelivät ihmisääntä ja syömishäiriöitä erillään toisistaan. Haastateltavina lauluopettajina olivat Katri Liira ja Susanna Mesiä, jotka opettivat minua syömishäiriön ja siitä toipumisen aikana. Lisäksi haastattelin yhtä työssä nimettömänä esiintyvää, bulimiaa sairastanutta laulun opiskelijaa.
Syömishäiriöt ovat valitettavasti yleistyneet ja niihin törmätään usein taidealoilla. Opinnäytetyön tarkoitus on tarjota työkaluja lauluopettajille, jotka kohtaavat työssään syömishäiriötä sairastavia oppilaita. Opinnäytteestäni löytyy muun muassa erilaisia ääni-, rytmiikka-, tulkinta-, läsnäolo- ja hengitysharjoituksia. Työssä pohditaan, kuinka lauluopettaja voisi tukea oppilaan paranemisprosessia. Aihe on mielestäni tärkeä ja koen sen tutkimisen olevan merkittävä osa omaa pedagogista kasvuani.
Tulin opinnäytteessäni siihen lopputulokseen, että syömishäiriö tuo laulamiseen monenlaisia erilaisia haasteita. Kuitenkin laulamisella voi olla myös iso merkitys laulajan paranemisprosessissa. Lauluopettajalla on hyvä olla työkalujen lisäksi ennakkoluulotonta rohkeutta tarttua näihin haasteisiin ja opettajan on tärkeää tukea oppilaan positiivista kehonkuvaa.
Toivon, että opinnäytetyöstäni on hyötyä monille lauluopettajille.
Syömishäiriöt ovat valitettavasti yleistyneet ja niihin törmätään usein taidealoilla. Opinnäytetyön tarkoitus on tarjota työkaluja lauluopettajille, jotka kohtaavat työssään syömishäiriötä sairastavia oppilaita. Opinnäytteestäni löytyy muun muassa erilaisia ääni-, rytmiikka-, tulkinta-, läsnäolo- ja hengitysharjoituksia. Työssä pohditaan, kuinka lauluopettaja voisi tukea oppilaan paranemisprosessia. Aihe on mielestäni tärkeä ja koen sen tutkimisen olevan merkittävä osa omaa pedagogista kasvuani.
Tulin opinnäytteessäni siihen lopputulokseen, että syömishäiriö tuo laulamiseen monenlaisia erilaisia haasteita. Kuitenkin laulamisella voi olla myös iso merkitys laulajan paranemisprosessissa. Lauluopettajalla on hyvä olla työkalujen lisäksi ennakkoluulotonta rohkeutta tarttua näihin haasteisiin ja opettajan on tärkeää tukea oppilaan positiivista kehonkuvaa.
Toivon, että opinnäytetyöstäni on hyötyä monille lauluopettajille.