Varhaiskasvatuksen yhteisöllisen toimintakulttuurin tekijöitä
Luoderanta, Annukka (2019)
Luoderanta, Annukka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414616
Tiivistelmä
Tutkielmamuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin yhteisöllisyyden näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli nostaa esiin varhaiskasvatusyhteisön yhteisöllisyyttä ja osallisuutta edistäviä tekijöitä, joita voisi soveltaa käytäntöön myös työelämäkumppanikunnan muissa varhaiskasvatusyksiköissä.
Menetelmältään opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkielman teoriaosassa perehdyttiin varhaiskasvatuksen tehtäviin ja tavoitteisiin, varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin sekä osallisuuden ja yhteisöllisyyden käsitteisiin.
Aineistonkeruu toteutettiin ryhmämuotoisella teemahaastattelulla. Haastattelu toteutettiin yhden kunnallisen päiväkodin tiimivastaavien palaverissa, ja siihen osallistuivat varhaiskasvatusyksikön esimies, kolme lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti ja teoriasidonnaisesti.
Tulosten perusteella yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa edistävät kasvattajayhteisön keskinäinen luottamus ja arvostus, osallisuus työn kehittämiseen, jaettu pedagoginen vastuu, esimiehen läsnäolo yksikön arjessa sekä toimiva kasvatusyhteistyö perheiden kanssa. Lasten osallisuuden toteuttamisen koettiin vahvistavan koko kasvatusyhteisön osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Keskeistä yhteisöllisen toimintakulttuurin edistämisessä ovat säännölliset ammatilliset keskustelut, joihin koko kasvattajayhteisö osallistuu aktiivisesti.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää muissa
varhaiskasvatusyksiköissä ja soveltaa myös muille ammattialoille.
Menetelmältään opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkielman teoriaosassa perehdyttiin varhaiskasvatuksen tehtäviin ja tavoitteisiin, varhaiskasvatuksen toimintakulttuuriin sekä osallisuuden ja yhteisöllisyyden käsitteisiin.
Aineistonkeruu toteutettiin ryhmämuotoisella teemahaastattelulla. Haastattelu toteutettiin yhden kunnallisen päiväkodin tiimivastaavien palaverissa, ja siihen osallistuivat varhaiskasvatusyksikön esimies, kolme lastentarhanopettajaa ja yksi lastenhoitaja. Haastatteluaineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti ja teoriasidonnaisesti.
Tulosten perusteella yhteisöllistä toimintakulttuuria varhaiskasvatuksessa edistävät kasvattajayhteisön keskinäinen luottamus ja arvostus, osallisuus työn kehittämiseen, jaettu pedagoginen vastuu, esimiehen läsnäolo yksikön arjessa sekä toimiva kasvatusyhteistyö perheiden kanssa. Lasten osallisuuden toteuttamisen koettiin vahvistavan koko kasvatusyhteisön osallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Keskeistä yhteisöllisen toimintakulttuurin edistämisessä ovat säännölliset ammatilliset keskustelut, joihin koko kasvattajayhteisö osallistuu aktiivisesti.
Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää muissa
varhaiskasvatusyksiköissä ja soveltaa myös muille ammattialoille.