Choosing export entry mode to Sweden: case company SEA-IN Ltd.
Aattela, Elina (2019)
Aattela, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414608
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414608
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Sisäilmatutkimuspalvelut Elisa Aattela Oy. Yrityksen toimitusjohtaja päätti laajentaa liiketoimintaa Ruotsiin. Tarkoituksena oli keskittyä ulkomaankauppaan, tehdä yritystä tunnetuksi sekä kasvattaa tuloja. Opinnäytetyön päätavoitteena on selvittää mitkä olisivat optimaalisimmat operaatiomuodot vientitoiminnan aloitukseen.
Opinnäytetyössä sovelletut teoriat perustuvat vakiintuneisiin kansainvälistymisteorioihin, joita tarkastellaan pienten ja keskisuurten yrityksien näkökulmasta, koska toimeksiantaja yritys kuuluu tähän ryhmään. Lisäksi, metodologinen lähestymistapa on kvalitatiivinen ja vielä tarkemmin induktiivinen tutkimustyö sillä toteutus tapahtui keräämällä ensisijaista dataa haastattelun muodossa, kunnes uutta tietoa ei ollut enää saatavissa, jonka jälkeen vertailtiin teorioita ja saatua informaatiota keskenään. Tutkimustyön toistotarkkuutta tuovat esille samaan johtopäätökseen tulevat eri muotoiset ja tyyppiset lähteet.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että yritykselle sopivin kansainvälistymisstrategia olisi Uppsala mallin ja vientiagentin yhdistelmä. Tärkeää oli kuitenkin huomata, että yrityksen eri vahvuudet toivat muitakin mahdollisuuksia vientitoiminnan harjoittamiseen ja etenkin kansainvälistymiseen liittyvillä teorioilla on suotuisasti vaikuttavia tekijöitä, jos niistä otetaan yksittäisen yrityksen tavoitteille ja motivaatioille sopivia piirteitä käyttöön. This thesis was commissioned by Sisäilmatutkimuspalvelut Elisa Aattela Oy. The case company has encountered challenges with the home markets in Finland and therefore it decided to expand the business to Swedish markets. The main objective of the thesis is to investigate a promising internationalization strategy and export entry mode for the case company to enter new markets.
The theories used in this thesis are established international business theories and are investigated from the small and medium-sized enterprises point of view since the case company belongs to this group. The methodology approach is qualitative and more specifically inductive research, since the author first obtained the base information from the CEO of the company, and afterward studied the possible theories that can be linked to the data. To verify the fidelity of the thesis the convergent findings are acquired by different sources.
The findings of the thesis show that the optimal export mode for the case company is an international theory Uppsala model combined with an export agent. However, it was important to realize that various approaches and methods can be set as a driving force if the features of the company connect with a given theory. Especially the internationalization theories provide favorable aspects for a company that might choose to follow a certain theory but distinguish additional benefits from another theory.
Opinnäytetyössä sovelletut teoriat perustuvat vakiintuneisiin kansainvälistymisteorioihin, joita tarkastellaan pienten ja keskisuurten yrityksien näkökulmasta, koska toimeksiantaja yritys kuuluu tähän ryhmään. Lisäksi, metodologinen lähestymistapa on kvalitatiivinen ja vielä tarkemmin induktiivinen tutkimustyö sillä toteutus tapahtui keräämällä ensisijaista dataa haastattelun muodossa, kunnes uutta tietoa ei ollut enää saatavissa, jonka jälkeen vertailtiin teorioita ja saatua informaatiota keskenään. Tutkimustyön toistotarkkuutta tuovat esille samaan johtopäätökseen tulevat eri muotoiset ja tyyppiset lähteet.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että yritykselle sopivin kansainvälistymisstrategia olisi Uppsala mallin ja vientiagentin yhdistelmä. Tärkeää oli kuitenkin huomata, että yrityksen eri vahvuudet toivat muitakin mahdollisuuksia vientitoiminnan harjoittamiseen ja etenkin kansainvälistymiseen liittyvillä teorioilla on suotuisasti vaikuttavia tekijöitä, jos niistä otetaan yksittäisen yrityksen tavoitteille ja motivaatioille sopivia piirteitä käyttöön.
The theories used in this thesis are established international business theories and are investigated from the small and medium-sized enterprises point of view since the case company belongs to this group. The methodology approach is qualitative and more specifically inductive research, since the author first obtained the base information from the CEO of the company, and afterward studied the possible theories that can be linked to the data. To verify the fidelity of the thesis the convergent findings are acquired by different sources.
The findings of the thesis show that the optimal export mode for the case company is an international theory Uppsala model combined with an export agent. However, it was important to realize that various approaches and methods can be set as a driving force if the features of the company connect with a given theory. Especially the internationalization theories provide favorable aspects for a company that might choose to follow a certain theory but distinguish additional benefits from another theory.