Hätäpoistumisteiden suunnittelu laivan rakennusvaiheessa
Lundelin, Patrick (2019)
Lundelin, Patrick
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414586
Tiivistelmä
Kansainvälinen merenkulkujärjestö (IMO) on laatinut säädöksiä koskien laivan evakuointijärjestelyjä ja -simulointia. Laivan rakennuksenaikaista tilannetta eivät kuitenkaan koske mitkään lait, asetukset tai säädökset evakuointijärjestelyjen osalta.
Tässä työssä selvitettiin laivan rakennuksenaikaisten poistumisteiden riittävyyttä hätäpoistumistilanteessa. Selvitys tehtiin kansainvälisen merenkulkujärjestön säädösten pohjalta soveltamalla sitä laivan rakennuksenaikaiseen tilanteeseen sopivaksi. Laivan rakennuksen aikaisten poistumisteiden riittävyttä arvioitiin vertaamalla telakan evakuoinnin tavoiteaikaa evakuointilaskennan ja -simuloinnin antamaan tuloksiin. Evakuointilaskenta toteutettiin kansainvälisen merenkulkujärjestön säädösten pohjalta käsin laskemalla ja evakuointisimulaatio säädöksen vaatimukset täyttävällä evakuointisimulaatio-ohjelmalla. Työssä tutkittiin myös evakuointilaskennan ja -simuloinnin sekä yleisesti laivan rakennuksenaikaisen evakuoinnin haasteita. Työn painopiste oli evakuointisimulaation toteuttamisessa rakenteilla olevalle laivalle.
Työn tuloksena saatiin simulaatioajoista vertailuaikoja, joita verrattiin edelleen telakan evakuoinnin tavoiteaikoihin. Tuloksista oli nähtävissä, miten laivan eri rakenuksenaikaiset tilanteet vaikuttavat kokonaisevakuointiaikoihin. Saaduista tuloksista voitiin päätellä laivan rakennuksenaikaisten poistumisjärjestelyjen olevan tällä hetkellä riittävät, mutta huomiota tulisi kiinnittää säännölliseen evakuointiharjoitteluun ja poistumisteiden riittävään leveyteen laivassa. The International Maritime Organization (IMO) has approved guidelines on an evacuation analysis for new and existing passenger ships. However, no guidelines exist regarding ships being constructed.
This thesis provides examples of how to estimate and calculate the sufficiency of existing exit routes. The research is based on the guidelines of the International Maritime Organization with parts of it adapted to suit the construction period of the ship. The sufficiency of the exit routes of the ship being constructed was estimated by comparing the target evacuation time of the shipyard to the results of the evacuation simulation and calculation. The calculation of the total evacuation time by hand was based on the International Maritime Organization’s guidelines. The evacuation simulation was conducted using an approved evacuation simulation software. Challenges regarding evacuation calculation and simulation were also studied in the thesis. The focus in the thesis was to conduct an evacuation simulation of the ship being constructed.
As a result of the simulation runs made in the thesis, it was possible to compare these evacuation times to the shipyard’s target evacuation times. The different phases of the construction period and the impact of these on the total evacuation time were seen in the simulated results. It is possible to conclude that the current exit routes and arrangements are sufficient, but attention should be paid to regular evacuation exercises and sufficient width of the exit routes.
Tässä työssä selvitettiin laivan rakennuksenaikaisten poistumisteiden riittävyyttä hätäpoistumistilanteessa. Selvitys tehtiin kansainvälisen merenkulkujärjestön säädösten pohjalta soveltamalla sitä laivan rakennuksenaikaiseen tilanteeseen sopivaksi. Laivan rakennuksen aikaisten poistumisteiden riittävyttä arvioitiin vertaamalla telakan evakuoinnin tavoiteaikaa evakuointilaskennan ja -simuloinnin antamaan tuloksiin. Evakuointilaskenta toteutettiin kansainvälisen merenkulkujärjestön säädösten pohjalta käsin laskemalla ja evakuointisimulaatio säädöksen vaatimukset täyttävällä evakuointisimulaatio-ohjelmalla. Työssä tutkittiin myös evakuointilaskennan ja -simuloinnin sekä yleisesti laivan rakennuksenaikaisen evakuoinnin haasteita. Työn painopiste oli evakuointisimulaation toteuttamisessa rakenteilla olevalle laivalle.
Työn tuloksena saatiin simulaatioajoista vertailuaikoja, joita verrattiin edelleen telakan evakuoinnin tavoiteaikoihin. Tuloksista oli nähtävissä, miten laivan eri rakenuksenaikaiset tilanteet vaikuttavat kokonaisevakuointiaikoihin. Saaduista tuloksista voitiin päätellä laivan rakennuksenaikaisten poistumisjärjestelyjen olevan tällä hetkellä riittävät, mutta huomiota tulisi kiinnittää säännölliseen evakuointiharjoitteluun ja poistumisteiden riittävään leveyteen laivassa.
This thesis provides examples of how to estimate and calculate the sufficiency of existing exit routes. The research is based on the guidelines of the International Maritime Organization with parts of it adapted to suit the construction period of the ship. The sufficiency of the exit routes of the ship being constructed was estimated by comparing the target evacuation time of the shipyard to the results of the evacuation simulation and calculation. The calculation of the total evacuation time by hand was based on the International Maritime Organization’s guidelines. The evacuation simulation was conducted using an approved evacuation simulation software. Challenges regarding evacuation calculation and simulation were also studied in the thesis. The focus in the thesis was to conduct an evacuation simulation of the ship being constructed.
As a result of the simulation runs made in the thesis, it was possible to compare these evacuation times to the shipyard’s target evacuation times. The different phases of the construction period and the impact of these on the total evacuation time were seen in the simulated results. It is possible to conclude that the current exit routes and arrangements are sufficient, but attention should be paid to regular evacuation exercises and sufficient width of the exit routes.