Korjaamokohtaisen myynnin kartoittaminen
Peltola, Janne (2018)
Peltola, Janne
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414570
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tutkia erään pääkaupunkiseudulla toimivan autovaraosa- tukku- ja vähittäismyyntiliikkeen myyntitilastoja ja selvittää syitä yksittäisten tuoteryhmien välisille menekkieroille. Opinnäytetyössä kartoitetaan erityisesti eri tuoteryhmien myyntiä asiakaskorjaamoille, joille lisämyyntiin arvioidaan olevan potentiaalia tulevaisuudessa. On arvioitu, että korjaamon tulisi ostaa tuotteita varaosatoimittajalta 5000 €:lla kuukaudessa jokaista automekaanikon työpistettä kohden (nosturipaikka), jotta korjaamon toiminta olisi kannattavaa. Kohderyhmäksi valituilta asiakaskorjaamoilta selvitetään prosentuaalinen osuus tuoteostoista, jolla ne ostavat tuotteita toimeksiantajalta, ja suhteutetaan se oletettuihin 5000 €:n ostoihin kuukaudessa. Täten pystytään selvittämään, miten paljon kohderyhmän asiakaskorjaamot ostavat toimeksiantajalta suhteessa muihin varaosatoimittajiin. Kohderyhmän asiakaskorjaamoiden ostoprosentteja analysoidaan tutkimalla asiakkaan ostokäyttäytymistä ja motiivia asioida kyseisessä varaosaliikkeessä. Opinnäytetyössä on selvitetty haastatteluin kohderyhmän asiakaskorjaamojen näkemyksiä toimeksiantajan edustamien tuotemerkkien valikoiman laajuudesta sekä laadusta ja hinnoittelusta. Lopuksi on suhteutettu näiden tekijöiden merkitys toimeksiantajan varaosamyynnille. Opinnäytetyötä on tarkoitus käyttää apuvälineenä ja taustatietona markkinoinnin sekä uusien toimintatapojen ja myyntistrategioiden kehittämisessä.