Dokumentaarista devisingia : teatteri-ilmaisun ohjaajan valinnat kansainvälisten nuorten ohjaamisessa
Koski, Ida (2019)
Koski, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414547
Tiivistelmä
Teatteri-ilmaisun ohjaajat uudistavat jatkuvasti teatterin kenttää ja pyrkivät väsymättömästi sinne, missä on tarve, pimeä kulma tai poltteleva kohta. Usein uusia kulmia syntyy myös ohjaajuuden ja teatterin opettamisen tapoihin. Tyypillisesti uusiutuminen on linkittyneenä johonkin työprosessiin ja tapahtuu tekemisen kautta. Samalla, kun ohjaaja astuu työnsä äärelle, hän alkaa tehdä valintoja. Tiedostaen ja tiedostamatta, riippumatta siitä onko hän valmis vai ei.
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen valintojen tekemistä pedagogisen ohjaustyön suunnittelu- ja toteutusvaiheissa, kun kyseessä on ohjaajalle uusi työtapa. Tarkastelun viitekehyksenä on Berlin International Youth Theatren nuorisotetteriryhmälle tehdyn ohjaustyön suunnittelu syksyllä 2017 ja toteutus keväällä 2018. Ohjaustyön tavoitteena oli valmistaa dokumenttiteatteria ja devising-työtapaa yhdistelevä esitys. Uusina työtapoina olivat dokumenttiteatterin keinot. Opinnäytetyö pohtii sitä, millä tavalla valintojen tekeminen vaikuttaa lopputulokseen ja ohjaajaan itseensä. Samalla kuvataan työprosessin etenemistä ja dokumenttiteatterin keinojen käyttöönottoa.
Opinnäytetyö osoittaa, että valinnat ovat työtä eteenpäin vieviä toimia, jotka vaativat myös aina luopumista jostakin. Mikäli alkuperäinen suunnitelma ja lopputulos ovat ristiriidassa keskenään on prosessin aikana mahdollisesti tehty tavoitteiden kanssa ristiriidassa olevia valintoja. Näissä ristiriitatilanteissa auttaa, kun pyrkii selvittämään, millainen valintojen tekijä on. Taiteellisen työn tekemiseen liittyvä haavoittuvaisuus voi estää oman työn analyyttistä tarkastelua, mutta nimenomaan omien valintojen objektiivinen läpikäyminen voi auttaa työn ja taiteilijaidentiteetin kehittymistä ja ehkäistä työprosesseista aiheutuvien traumojen syntymistä.
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen valintojen tekemistä pedagogisen ohjaustyön suunnittelu- ja toteutusvaiheissa, kun kyseessä on ohjaajalle uusi työtapa. Tarkastelun viitekehyksenä on Berlin International Youth Theatren nuorisotetteriryhmälle tehdyn ohjaustyön suunnittelu syksyllä 2017 ja toteutus keväällä 2018. Ohjaustyön tavoitteena oli valmistaa dokumenttiteatteria ja devising-työtapaa yhdistelevä esitys. Uusina työtapoina olivat dokumenttiteatterin keinot. Opinnäytetyö pohtii sitä, millä tavalla valintojen tekeminen vaikuttaa lopputulokseen ja ohjaajaan itseensä. Samalla kuvataan työprosessin etenemistä ja dokumenttiteatterin keinojen käyttöönottoa.
Opinnäytetyö osoittaa, että valinnat ovat työtä eteenpäin vieviä toimia, jotka vaativat myös aina luopumista jostakin. Mikäli alkuperäinen suunnitelma ja lopputulos ovat ristiriidassa keskenään on prosessin aikana mahdollisesti tehty tavoitteiden kanssa ristiriidassa olevia valintoja. Näissä ristiriitatilanteissa auttaa, kun pyrkii selvittämään, millainen valintojen tekijä on. Taiteellisen työn tekemiseen liittyvä haavoittuvaisuus voi estää oman työn analyyttistä tarkastelua, mutta nimenomaan omien valintojen objektiivinen läpikäyminen voi auttaa työn ja taiteilijaidentiteetin kehittymistä ja ehkäistä työprosesseista aiheutuvien traumojen syntymistä.