2D-pelihahmon visuaalisen muokkaamisen mahdollistaminen
Nevala, Annika (2019)
Nevala, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414543
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia pelihahmon muokkaamisen mahdollistamista videopeleissä keskittyen erityisesti visuaaliseen muokkaamiseen ja sen monipuolisuuteen. Erityishuomiota kiinnitettiin myös 2D-toteutuksiin, sillä käytännön projektina toiminut hahmoeditori toteutettiin 2D-grafiikalla. Toteutuksessa pyrittiin tutkimaan ja vertailemaan erilaisia toteutusmenetelmiä, ja se sisälsi vektorigrafiikkaa hyödyntävän lähestymistavan hahmon ruumiinrakenteen dynaamiseen muokkaukseen. Sen tarkoituksena oli osoittaa, että vektorigrafiikkaa voidaan hyödyntää tähän tarkoitukseen ja tarjota näin pohjaa jatkokehitysmahdollisuuksille. Tämän lisäksi insinöörityön tavoitteena oli tutkia olemassa olevia hahmoeditoreja ja arvioida hahmoeditorien ja hahmon eri ominaisuuksien etuja, haasteita ja toteutuksen työmäärää.