Sisäisen viestinnän kehittäminen vakuutusyhtiö Fennian vakuutusedustajaverkostossa
Niva, Vilma (2019)
Niva, Vilma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää keskinäisen vakuutusyhtiö Fennian sisäisen viestinnän vahvuudet ja kehityskohdat Fennian vakuutusedustajaverkoston näkökulmasta. Vakuutusedustajaverkosto koostuu vakuutusedustajista, konttoriyrittäjistä ja heidän alaisistaan, jotka toimivat Fennian vakuutusedustajina. Tarkoituksena oli siis saada tietoa, mitkä ovat sisäisen viestinnän vahvuudet, heikkoudet ja kehittämiskohdat.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään viestintää yleisesti sekä yrityksen sisäistä viestintää. Osana sisäistä viestintää teoriaosuudessa käsitellään työyhteisö käsitteenä ja, mikä merkitys työyhteisöviestinnällä on organisaatioissa. Myös johtaminen merkittävänä osana sisäistä viestintää nostetaan esiin. Tutkimusosuus esittelee kohderyhmän, tutkimuksen tavoitteen, tutkimusmenetelmät sekä tutkimustulokset. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin kohderyhmäksi rajatulle vakuutusedustajaverkostolle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kartoitettua vakuutusyhtiö Fennian sisäisen viestinnän vahvuuksia ja heikkouksia. Myös muutamia selkeitä kehitysehdotuksia nousi esiin henkilöstön vastauksista. Pääosin opinnäytetyö siis onnistui tavoitteessaan, mutta muutamat seikat heikentävät tulosten reliabiliteettia ja validiteettia.
Opinnäyteyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa kehittämällä organisaation sisäistä viestintää niiden asioiden osalta, jotka nousivat selkeästi esiin tutkimuksen tuloksissa. Lisäksi yritys voi lähteä tarkemmin tutkimaan, mistä puutteet sisäisessä viestinnässä johtuvat. Aiheesta on varmasti mahdollista saada syväluotaavampiakin tuloksia, jos aiheeseen paneudutaan vielä huolellisemmin. The aim of this thesis was to examine what are the strengths and development areas of the internal communication in the insurance company Fennia`s insurance broker network. The insurance broker network consists of insurance brokers, branch entrepreneurs and their employees, who work as Fennia`s representatives. The aim was to get information about the strengths, weaknesses and development areas of the internal communication.
The thesis consists of a theory part and a research part. Theory part explains what communication and internal communication are. As part of the internal communication, theory part also defines the concept of work community and the meaning of organizational communication in work communities. As a significant part of communication, the concept of management is also emphasized. Research part introduces the target group of the research, the aim of the research, research methods and research results. Research was carried out as a Webropol questionnaire which included structured and open questions. The questionnaire was sent to target group which was Fennia`s insurance broker network.
Results of this thesis gives information about the strengths and weaknesses of internal communication. Also, some clear development areas are pointed out. Mainly thesis met its aim, but there are some issues which weakens the reliability and the validity of the results.
Results of this thesis can be utilized in the future by developing those areas which were pointed out in the results. Company can also make their own research which explains what the reasons of the weaknesses in the internal communication are.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään viestintää yleisesti sekä yrityksen sisäistä viestintää. Osana sisäistä viestintää teoriaosuudessa käsitellään työyhteisö käsitteenä ja, mikä merkitys työyhteisöviestinnällä on organisaatioissa. Myös johtaminen merkittävänä osana sisäistä viestintää nostetaan esiin. Tutkimusosuus esittelee kohderyhmän, tutkimuksen tavoitteen, tutkimusmenetelmät sekä tutkimustulokset. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Kysely lähetettiin kohderyhmäksi rajatulle vakuutusedustajaverkostolle.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kartoitettua vakuutusyhtiö Fennian sisäisen viestinnän vahvuuksia ja heikkouksia. Myös muutamia selkeitä kehitysehdotuksia nousi esiin henkilöstön vastauksista. Pääosin opinnäytetyö siis onnistui tavoitteessaan, mutta muutamat seikat heikentävät tulosten reliabiliteettia ja validiteettia.
Opinnäyteyön tuloksia voidaan hyödyntää tulevaisuudessa kehittämällä organisaation sisäistä viestintää niiden asioiden osalta, jotka nousivat selkeästi esiin tutkimuksen tuloksissa. Lisäksi yritys voi lähteä tarkemmin tutkimaan, mistä puutteet sisäisessä viestinnässä johtuvat. Aiheesta on varmasti mahdollista saada syväluotaavampiakin tuloksia, jos aiheeseen paneudutaan vielä huolellisemmin.
The thesis consists of a theory part and a research part. Theory part explains what communication and internal communication are. As part of the internal communication, theory part also defines the concept of work community and the meaning of organizational communication in work communities. As a significant part of communication, the concept of management is also emphasized. Research part introduces the target group of the research, the aim of the research, research methods and research results. Research was carried out as a Webropol questionnaire which included structured and open questions. The questionnaire was sent to target group which was Fennia`s insurance broker network.
Results of this thesis gives information about the strengths and weaknesses of internal communication. Also, some clear development areas are pointed out. Mainly thesis met its aim, but there are some issues which weakens the reliability and the validity of the results.
Results of this thesis can be utilized in the future by developing those areas which were pointed out in the results. Company can also make their own research which explains what the reasons of the weaknesses in the internal communication are.