Katsastusprosessin kehittäminen : Lempäälän Autokatsastus
Laaki, Juhani (2019)
Laaki, Juhani
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314485
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten kevyen kaluston määräaikaiskatsastusprosessia saataisiin kehitettyä paremmaksi ja tehokkaammin toimivaksi Lempäälän Autokatsastuksessa. Opinnäytetyön aihe muodostui työnantajan kanssa yrityksen kehittämistarpeita pohdittaessa. Yritys on perustettu 2008 ja kilpailu kiristyy alalla jatkuvasti, joten uudistusten ja parannusten tutkiminen ja toteuttaminen on ajankohtaista.
Katsastusprosessia tutkiessa täytyy ottaa huomioon ajankohtainen lainsäädäntö katsastustoimintaan liittyen. Työssä selvitettiin katsastuksen historiaa ja oleelliset lainsäädännön kohdat. Katsastustoiminnan laatua mitataan monin eri mittarein. Työssä esitellään erilaisia laadun mittareita ja pohditaan katsastusprosessiin vaikuttavia tekijöitä.
Ongelmakohdat katsastusprosessissa löytyivät pääasiassa työntekijöiden käytännön kokemuksista tulleista havainnoista. Havaintoja kerättiin omista kokemuksista sekä haastattelemalla työntekijöitä. Ongelmiin pyrittiin keksimään yksinkertaisesti toteutettavissa olevia ratkaisuja.
Työssä ehdotetaan kehityskohteita yrityksen katsastusprosessin kehittämiseksi sekä pohditaan keinoja niiden vaikuttavuuden mittaamiseksi.
Katsastusprosessia tutkiessa täytyy ottaa huomioon ajankohtainen lainsäädäntö katsastustoimintaan liittyen. Työssä selvitettiin katsastuksen historiaa ja oleelliset lainsäädännön kohdat. Katsastustoiminnan laatua mitataan monin eri mittarein. Työssä esitellään erilaisia laadun mittareita ja pohditaan katsastusprosessiin vaikuttavia tekijöitä.
Ongelmakohdat katsastusprosessissa löytyivät pääasiassa työntekijöiden käytännön kokemuksista tulleista havainnoista. Havaintoja kerättiin omista kokemuksista sekä haastattelemalla työntekijöitä. Ongelmiin pyrittiin keksimään yksinkertaisesti toteutettavissa olevia ratkaisuja.
Työssä ehdotetaan kehityskohteita yrityksen katsastusprosessin kehittämiseksi sekä pohditaan keinoja niiden vaikuttavuuden mittaamiseksi.