Maarakentamisen toteumatiedon hallinnan digitalisointi
Romo, Antti (2019)
Romo, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314467
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä maarakentamisen kustannushallintaan, analysoida uuden kustannushallinnan toimintamallin käyttöönottoa VALTARI-projektilla sekä vertailla uutta toimintamallia vanhaan toimintamalliin. Opinnäytetyö rajattiin tarkastelemaan uutta toimintamallia ja sen käyttöönottoa vain yksikköhintaperusteisessa aliurakoinnissa. Opinnäytetyön tilasi Skanska Infra Oy, joka on infrarakentamiseen keskittynyt rakennusyhtiö.
Opinnäytetyötä varten tietoa kerättiin rakennusalaa käsittelevästä kirjallisuudesta, internetlähteistä sekä haastatellen VALTARI-projektilla työskenteleviä toimihenkilöitä. Kirjallisuuslähteet keskittyivät rakentamisen työn aikaiseen kustannushallintaan, rakennusalan sopimussuhteisiin ja niiden velvoitteisiin sekä rakentamisen tuotannonhallintaan. Internetlähteet käsittelivät tuotteen tai palvelun ominaisuuksia ja hyödyntämismahdollisuuksia niiden tarjoajan näkökulmasta. Haastattelut toteutettiin VALTARI-projektilla kevään 2019 aikana. Niissä keskusteltiin uuden toimintamallin käyttöönotosta, sen riskeistä ja mahdollisuuksista sekä toimintamallin jalkauttamisesta työmaalle.
Opinnäytetyön tuloksena kuvattiin uuden toimintamallin käyttöönoton prosessi VALTARI-projektilla, vertailtiin uutta toimintamallia vanhaan toimintamalliin sekä esitettiin kehitysehdotuksia järjestelmän tulevaa jatkokehitystä ja hyödyntämistä varten Skanska Infran hankkeissa. Uuden toimintamallin ja siihen liittyvien järjestelmien käyttöönottaminen viivästyi suunnitellusta, mutta saatiin kuitenkin käyntiin projektin keskivaiheilla. Uuden toimintamallin tärkeimpinä etuina korostettiin alihankinnan kustannus- ja määrätietojen tallentamisen vakioimista ja tallennetun tiedon tehokasta analysoitavuutta Skanska Infran tarpeisiin. Jatkokehitystä ja myöhempää hyödyntämistä varten suositeltiin uuden toimintamallin keskeisen ohjelmiston käyttäjäystävällisyyden parantamista ja uuden toimintamallin testaamista vielä uudestaan toisella projektilla sen alusta loppuun saakka, jotta sen käytöstä saataisiin kokonaisvaltaisempi palaute.
Opinnäytetyötä varten tietoa kerättiin rakennusalaa käsittelevästä kirjallisuudesta, internetlähteistä sekä haastatellen VALTARI-projektilla työskenteleviä toimihenkilöitä. Kirjallisuuslähteet keskittyivät rakentamisen työn aikaiseen kustannushallintaan, rakennusalan sopimussuhteisiin ja niiden velvoitteisiin sekä rakentamisen tuotannonhallintaan. Internetlähteet käsittelivät tuotteen tai palvelun ominaisuuksia ja hyödyntämismahdollisuuksia niiden tarjoajan näkökulmasta. Haastattelut toteutettiin VALTARI-projektilla kevään 2019 aikana. Niissä keskusteltiin uuden toimintamallin käyttöönotosta, sen riskeistä ja mahdollisuuksista sekä toimintamallin jalkauttamisesta työmaalle.
Opinnäytetyön tuloksena kuvattiin uuden toimintamallin käyttöönoton prosessi VALTARI-projektilla, vertailtiin uutta toimintamallia vanhaan toimintamalliin sekä esitettiin kehitysehdotuksia järjestelmän tulevaa jatkokehitystä ja hyödyntämistä varten Skanska Infran hankkeissa. Uuden toimintamallin ja siihen liittyvien järjestelmien käyttöönottaminen viivästyi suunnitellusta, mutta saatiin kuitenkin käyntiin projektin keskivaiheilla. Uuden toimintamallin tärkeimpinä etuina korostettiin alihankinnan kustannus- ja määrätietojen tallentamisen vakioimista ja tallennetun tiedon tehokasta analysoitavuutta Skanska Infran tarpeisiin. Jatkokehitystä ja myöhempää hyödyntämistä varten suositeltiin uuden toimintamallin keskeisen ohjelmiston käyttäjäystävällisyyden parantamista ja uuden toimintamallin testaamista vielä uudestaan toisella projektilla sen alusta loppuun saakka, jotta sen käytöstä saataisiin kokonaisvaltaisempi palaute.