Levyhyllyjen lujuustarkastelu
Räinä, Juha (2019)
Räinä, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314440
Tiivistelmä
Tiukentuneet turvallisuusdirektiivit sekä yleinen ilmapiiri ovat luoneet yrityksille painetta kiinnittää huomiota työturvallisuuteen. Tämän johdosta ruostumattoman teräksen valmistaja Outokumpu Oyj on toiminnassaan ensimmäiseksi prioriteetiksi nostanut turvallisuuden. Opinnäytetyön tehtävänä oli laskea Outokumpu PSC Finland Oy:n levyhyllyille sallitut kuormitukset. Tarve saada teoreettiset lukemat perustuvat työturvallisuuden parantamiseen. Kuormitusten määrittämisten lisäksi tavoitteena oli saada todennettua tulokset oikeiksi.
Tutkimusmenetelmänä sovellettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kehityskohteissa tuli myös kehittämistutkimuksen piirteitä mukaan. Työn ensimmäinen vaihe oli hyllyjen mittaaminen, sillä mittakuvia hyllyistä ei ollut. Mittausten ohella saatiin myös hyvin kartoitettua hyllyjen yleiskuntoa.
Laskenta tehtiin pääasiassa FEM-analyysin avulla, jossa käytettiin kolmiulotteista laskentamallia. Stabiilisuustarkastelut sekä muut lujuustarkastelut tehtiin käsin laskentana. Teoriapohjana käytettiin lujuusopin teoriaa sekä Eurokoodi 3:n ohjeistuksia.
Tutkimustyön tuloksena jokaiselle hyllylle saatiin suurin sallittu laskennallinen kuorma. Kehityskohteiksi nousivat rakenteelliset muutosehdotukset, hyllyjen tuentaan liittyvät korjauskehotukset sekä havaittujen vaurioiden korjauskehotukset. Myös hyllyjen kuormaamiseen perustuvat toimintatavat korostuvat johtopäätöksissä, sillä teoreettiset kestävyydet pätevät vain silloin, kun hyllyjä kuormataan oikeaoppisesti.
Tutkimusmenetelmänä sovellettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Kehityskohteissa tuli myös kehittämistutkimuksen piirteitä mukaan. Työn ensimmäinen vaihe oli hyllyjen mittaaminen, sillä mittakuvia hyllyistä ei ollut. Mittausten ohella saatiin myös hyvin kartoitettua hyllyjen yleiskuntoa.
Laskenta tehtiin pääasiassa FEM-analyysin avulla, jossa käytettiin kolmiulotteista laskentamallia. Stabiilisuustarkastelut sekä muut lujuustarkastelut tehtiin käsin laskentana. Teoriapohjana käytettiin lujuusopin teoriaa sekä Eurokoodi 3:n ohjeistuksia.
Tutkimustyön tuloksena jokaiselle hyllylle saatiin suurin sallittu laskennallinen kuorma. Kehityskohteiksi nousivat rakenteelliset muutosehdotukset, hyllyjen tuentaan liittyvät korjauskehotukset sekä havaittujen vaurioiden korjauskehotukset. Myös hyllyjen kuormaamiseen perustuvat toimintatavat korostuvat johtopäätöksissä, sillä teoreettiset kestävyydet pätevät vain silloin, kun hyllyjä kuormataan oikeaoppisesti.