Sosiaalinen media B2B-yrityksessä : kotisivuliikenteen ja tunnettuuden kasvattaminen sosiaalisen median avulla: case Top Security Finland Oy
Hartikka, Sini (2019)
Hartikka, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314422
Tiivistelmä
Top Security Finland Oy:n tavoitteena oli kasvattaa kävijämääriä kotisivuilla ja parantaa tunnettuutta Varsinais-Suomen, Pirkanmaan ja Uudenmaan alueella. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitkä sosiaalisen median kanavista soveltuvat alle viisi vuotta toimineelle business-to-business-myyntiä tekevälle turvallisuusalan yritykselle ja miten kasvattaa tunnettuutta sosiaalisessa mediassa. Tutkimuskysymykset olivat: mitkä ovat oikeat sosiaalisen median kanavat valvontakameroita yrityksille myyvälle Top Security Finland Oy:lle, kun brändin tunnettuuden ja kotisivuliikenteen kasvattaminen on pääosassa, sekä miten tunnettuutta voidaan parantaa sosiaalisessa mediassa?
Koska digitaalinen markkinointi elää ja kehittyy jatkuvasti, ajankohtaista tietoa on vaikea löytää kirjoista. Siksi teoriaa haettiin internetistä käyttäen kriittisyyttä lähteitä arvioitaessa. Tämän lisäksi haastateltiin työkseen sosiaalista mediaa tekevää asiantuntijaa, jotta saatiin todenmukainen ja ajankohtainen kuva markkinoinnin toimivuudesta. Asiantuntija työskentelee yhdessä Suomen suurimmassa mediatoimistossa ja hänellä on alalta pitkä ja monipuolinen kokemus. Internetistä löytyvän informaation sekä asiantuntijahaastattelun perusteella tehtiin kuukauden kestävä maksetun mainonnan kampanja valittuun sosiaalisen median kanavaan, Facebookiin, jolla testattiin miten kanava soveltuu tunnettuuden kasvattamiseen. Facebookissa tehtiin ns. a/b-testausta, jotta voitiin varmistua siitä, minkälaiset mainokset kiinnostivat ihmisiä eniten. Tunnettuuden kasvamista mitattiin Facebookin oman analytiikan perusteella. Selvitystyön perusteella tehtiin asiakasyritykselle suositus sosiaalisen median toteuttamiseen valitussa kanavassa tavoitteiden mukaisesti.
A/B-testistä saatujen tulosten mukaan yrityksen on mahdollista kasvattaa tunnettuuttaan sosiaalisen median avulla. Orgaanisen tavoittavuuden ollessa heikkoa nykypäivän sosiaalisessa mediassa, vaatii tunnettuuden kasvattaminen maksettua mainontaa. Testissä käytetty Facebook-mainonta todettiin hyväksi mainosväyläksi toimeksiantajayritykselle ja sen perusteella sitä myös suositellaan kustannustehokkaana vaihtoehtona jatkomainonnalle. Top Security Finland’s goal was to increase home page visitor amount and improve brand awareness in southwestern Finland, Uusimaa and Pirkanmaa. The purpose of this thesis was to figure out what social media channels are the most suitable for the company which has operated less than 5 years and does business-to-business camera surveillance sales and how to improve awareness. The study questions were: What are the most suitable channels in social media for Top Security Finland Oy whose business is to sell surveillance cameras to companies and how to improve company’s brand awareness in social media?
The world of digital marketing is constantly changing and evolving and that is why it is difficult to find current information and theory in books. The theory for this thesis was found from the Internet bases and sources were critically analyzed. An interview with an expert was held in order to get a truthful and current picture of today’s world of digital marketing. This specialist works in one of Finland’s biggest media companies and he has long and diverse experience. Based on the interview of the expert and information found on the Internet a paid advertising campaign of one month in Facebook was done to test how it works in building brand awareness. A/B testing was done in Facebook to be assured what kind of ads interested people the most. Growth of awareness and web page visitor amount was measured with Facebook’s own analytics tools. A recommendation for executing a social media plan according to the objectives was done based on the research work.
According to the studies of a A/B test campaign it is possible for a company to build brand awareness with the help of social media. Organic reach is all time low now, so it requires paid advertising. A/B testing was made in Facebook and it received the wanted results. As a recommendation paid advertising in Facebook should be continued in the future.
Koska digitaalinen markkinointi elää ja kehittyy jatkuvasti, ajankohtaista tietoa on vaikea löytää kirjoista. Siksi teoriaa haettiin internetistä käyttäen kriittisyyttä lähteitä arvioitaessa. Tämän lisäksi haastateltiin työkseen sosiaalista mediaa tekevää asiantuntijaa, jotta saatiin todenmukainen ja ajankohtainen kuva markkinoinnin toimivuudesta. Asiantuntija työskentelee yhdessä Suomen suurimmassa mediatoimistossa ja hänellä on alalta pitkä ja monipuolinen kokemus. Internetistä löytyvän informaation sekä asiantuntijahaastattelun perusteella tehtiin kuukauden kestävä maksetun mainonnan kampanja valittuun sosiaalisen median kanavaan, Facebookiin, jolla testattiin miten kanava soveltuu tunnettuuden kasvattamiseen. Facebookissa tehtiin ns. a/b-testausta, jotta voitiin varmistua siitä, minkälaiset mainokset kiinnostivat ihmisiä eniten. Tunnettuuden kasvamista mitattiin Facebookin oman analytiikan perusteella. Selvitystyön perusteella tehtiin asiakasyritykselle suositus sosiaalisen median toteuttamiseen valitussa kanavassa tavoitteiden mukaisesti.
A/B-testistä saatujen tulosten mukaan yrityksen on mahdollista kasvattaa tunnettuuttaan sosiaalisen median avulla. Orgaanisen tavoittavuuden ollessa heikkoa nykypäivän sosiaalisessa mediassa, vaatii tunnettuuden kasvattaminen maksettua mainontaa. Testissä käytetty Facebook-mainonta todettiin hyväksi mainosväyläksi toimeksiantajayritykselle ja sen perusteella sitä myös suositellaan kustannustehokkaana vaihtoehtona jatkomainonnalle.
The world of digital marketing is constantly changing and evolving and that is why it is difficult to find current information and theory in books. The theory for this thesis was found from the Internet bases and sources were critically analyzed. An interview with an expert was held in order to get a truthful and current picture of today’s world of digital marketing. This specialist works in one of Finland’s biggest media companies and he has long and diverse experience. Based on the interview of the expert and information found on the Internet a paid advertising campaign of one month in Facebook was done to test how it works in building brand awareness. A/B testing was done in Facebook to be assured what kind of ads interested people the most. Growth of awareness and web page visitor amount was measured with Facebook’s own analytics tools. A recommendation for executing a social media plan according to the objectives was done based on the research work.
According to the studies of a A/B test campaign it is possible for a company to build brand awareness with the help of social media. Organic reach is all time low now, so it requires paid advertising. A/B testing was made in Facebook and it received the wanted results. As a recommendation paid advertising in Facebook should be continued in the future.