Päiväkodin johtajien näkemyksiä lyhytaikaisten sijaisten vaikutuksesta varhaiskasvatuksen laatuun
Lindroos, Nea; Sallinen, Iina (2019)
Lindroos, Nea
Sallinen, Iina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia päiväkodin johtajien näkemyksiä lyhytaikaisten sijaisten vaikutuksesta varhaiskasvatuksen laatuun. Tavoitteena oli saada selville, kuinka lyhytaikaiset sijaiset vaikuttavat varhaiskasvatuksen laatuun ja selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä aiheesta. Opinnäytetyön pyrkimyksenä oli lisäksi selvittää johtajien vaikutusmahdollisuuksia laatuun sijaistilanteessa.
Opinnäytetyön teoriapohja muodostui varhaiskasvatuksesta ja siihen liittyen tiimityöstä, työyhteisön toimintakulttuurista, sijaisuudesta, varhaiskasvatuksen johtamisesta ja varhaiskasvatuksen laadusta. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä Vantaan kaupungin päiväkodin johtajaa. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu opinnäytetyön tarkoituksen perusteella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry:n kanssa. Talentia ry on vuonna 1949 perustettu ammattijärjestö, jossa on yli 25000 jäsentä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa lyhytaikaisten sijaisten vaikuttavan varhaiskasvatuksen laatuun. Opinnäytetyön tuloksissa kävi ilmi, että sijaisten eroavaisuuksilla on suuri merkitys siihen, miten johtajat kuvasivat sijaisten vaikutusta laatuun. Sijaistilanteen nähtiin vaikuttavan päivän järjestelyihin ja toimintasuunnitelmaan. Työntekijöiden tulee tehdä ratkaisuja siitä, kuinka päivä toteutetaan ja miten työtehtäviä jaetaan. Sijaisen läsnäolo voi vaikuttaa monin eri tavoin lapsiin, huoltajiin sekä henkilöstöön. Johtajien vaikuttamismahdollisuudet laatuun sijaistilanteessa näkyivät ennen ja jälkeen sijaistilanteen sekä sijaistilanteessa. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan kehittää erilaisia ratkaisuja laadun ylläpitämiseksi sijaistilanteessa.
Opinnäytetyön teoriapohja muodostui varhaiskasvatuksesta ja siihen liittyen tiimityöstä, työyhteisön toimintakulttuurista, sijaisuudesta, varhaiskasvatuksen johtamisesta ja varhaiskasvatuksen laadusta. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja sen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla viittä Vantaan kaupungin päiväkodin johtajaa. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu opinnäytetyön tarkoituksen perusteella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ry:n kanssa. Talentia ry on vuonna 1949 perustettu ammattijärjestö, jossa on yli 25000 jäsentä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan sanoa lyhytaikaisten sijaisten vaikuttavan varhaiskasvatuksen laatuun. Opinnäytetyön tuloksissa kävi ilmi, että sijaisten eroavaisuuksilla on suuri merkitys siihen, miten johtajat kuvasivat sijaisten vaikutusta laatuun. Sijaistilanteen nähtiin vaikuttavan päivän järjestelyihin ja toimintasuunnitelmaan. Työntekijöiden tulee tehdä ratkaisuja siitä, kuinka päivä toteutetaan ja miten työtehtäviä jaetaan. Sijaisen läsnäolo voi vaikuttaa monin eri tavoin lapsiin, huoltajiin sekä henkilöstöön. Johtajien vaikuttamismahdollisuudet laatuun sijaistilanteessa näkyivät ennen ja jälkeen sijaistilanteen sekä sijaistilanteessa. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan kehittää erilaisia ratkaisuja laadun ylläpitämiseksi sijaistilanteessa.