Kundundersökning om val av mataffär i ett köpcentrum : Case affär X
Butilkin, Wilhelm (2019)
Butilkin, Wilhelm
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314406
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314406
Tiivistelmä
I köpcentrumet Y har konsumenterna möjligheten att välja mellan tre mataffärer ifrån de tre största affärskedjorna i Finland. Det här examensarbetet gjordes som ett uppdrag av butikschefen för en av dessa affärer för att undersöka vilka specifika aspekter som lockar kunden till att välja affär X i en konkurrenssituation där tre tävlande affärer av samma storlek är tillgängliga i samma köpcentrum. I inledningen får läsaren ta del av bakgrundsorsakerna till ämnesvalet, samt problematiken kring konkurrenssituationen och undersökningens syfte. Den teoretiska ramen byggdes upp kring teorier om konsumentbeteende, bakgrundsfaktorer till kundbeteende, köpbeslut och köpbeteende. Analysdelen av arbetet går sedan djupare in på huruvida dessa teorier stämde överens med respondenternas svar. I undersökningen användes två olika metoder. Den första var en semistrukturerad kvalitativ intervju med butikschefen för affär X, där målet var att få en bild över hurudana frågor butikschefen ville ha svar på i undersökningen. På basis av denna intervju utformades sedan frågeblanketterna för den kvantitativa undersökningen som utgjorde den huvudsakliga delen av undersökningen. Dessa frågeblanketter fylldes sedan i tillsammans med respondenterna inne i affär X. Svaren ifrån frågeformulären kategoriserades och kodades för att sedan matas in i Excel. På basis av insamlade data skapades sedan grafer och tabeller för att stöda analyserandet av resultaten i den empiriska delen av examensarbetet. Av svaren framgick bland annat vilka aspekter som får respondenterna att göra sina uppköp i affär X och hurdana bakgrundsfaktorer som påverkar, eller inte påverkar, kundernas val av affär.