Moniammatillinen yhteistyö Satulaivan päiväkodissa
Aromaa, Tiia; Haverinen, Riitta; Kangasmäki, Liisa (2019)
Aromaa, Tiia
Haverinen, Riitta
Kangasmäki, Liisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314386
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin moniammatillisen yhteistyön erilaisia muotoja, sujuvuutta, edellytyksiä sekä hyötyjä päiväkodissa. Moniammatillisen yhteistyön rooli on kasvanut varhaiskasvatuksessa. Viime syksynä voimaan tullut uusi varhaiskasvatuslaki tuo lähivuosina alalle muutoksia, esimerkiksi tehtävänimikkeet muuttuvat ja ammattihenkilöiden koulutustasoa nostetaan. Moniammatillista yhteistyötä tehdään päivittäin päiväkodin henkilöstöön kuuluvien eri ammattiryhmien edustajien sekä ulkopuolisten toimijoiden ja asiantuntijoiden välillä. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja moniammatillisen yhteistyön toimivuuden parantamiseksi päiväkodissa.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin työelämäyhteistyössä Taipalsaaren kunnan Saimaanharjun Satulaivan päiväkodin kanssa. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, kolmiportaista tukea sekä moniammatillisen yhteistyön erilaisia muotoja ja menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Satulaivan päiväkodin henkilöstöltä sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kyselyaineiston sisältö analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Selvityksemme mukaan moniammatillisen yhteistyön toimivuus koettiin Satulaivan päiväkodissa erittäin tärkeäksi asiaksi ja sen todettiin toteutuvan hyvin sekä päiväkodin sisällä että ulkopuolisten toimijoiden välillä. Tuloksissa nousivat esiin yksilön vastuu, avoin ja työtovereita arvostava ilmapiiri, jotka ovat moniammatillisen yhteistyön onnistumisen edellytyksiä. Moniammatillisen yhteistyön yhteisenä päämääränä nähtiin lapsen ja perheen hyvinvoinnin edistäminen. Vastauksissa mainittiin moniammatillisuuden tuovan omaan työhön uusia näkökulmia sekä lisäävän työhyvinvointia. Haasteena moniammatilliselle yhteistyölle mainittiin kiireiset aikataulut, resurssipula sekä tiedonkulku. Kehitysehdotuksina opinnäytetyössä esitettiin työnkuvien ja prosessien selkiyttämistä, resurssien varmistamista sekä tekniikan hyödyntämistä moniammatillisessa yhteistyössä. The aim of this thesis was to find out different forms and benefits of fluent multiprofessional cooperation in an early childhood education and care centre (ECEC centre). The role of multiprofessional cooperation has increased and it has become an essential part of daily activity in early childhood education. In this study, multiprofessional cooperation means work between different professions in the ECEC centre and external institutions. The purpose of this study was to find tools to develop multiprofessional cooperation in an ECEC centre.
This thesis is a qualitative study. The theoretical part includes early childhood education and different forms and methods of multiprofessional cooperation. The data for the study was collected by electronic Webropol questionnaire from the personnel of the ECEC centre Satulaiva in Taipalsaari. The data was analysed by using qualitative content analysis method.
Based on the findings, multiprofessional cooperation in the ECEC centre Satulaiva was considered very important. The results of the study indicated that responsibility, openness and respect in a work community are prerequisites for successful multiprofessional cooperation. According to the feedback multiprofessional cooperation brings new aspects for the work and increases the well-being of the employees. The challenges of fluent multiprofessional cooperation were haste, lack of resources and insufficient flow of information. The recommendations made as the result of this study are to clarify the roles and the processes and to start using information technology in the methods of multiprofessional cooperation.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja se toteutettiin työelämäyhteistyössä Taipalsaaren kunnan Saimaanharjun Satulaivan päiväkodin kanssa. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta, kolmiportaista tukea sekä moniammatillisen yhteistyön erilaisia muotoja ja menetelmiä. Tutkimuksen aineisto kerättiin Satulaivan päiväkodin henkilöstöltä sähköisellä Webropol-kyselyllä. Kyselyaineiston sisältö analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Selvityksemme mukaan moniammatillisen yhteistyön toimivuus koettiin Satulaivan päiväkodissa erittäin tärkeäksi asiaksi ja sen todettiin toteutuvan hyvin sekä päiväkodin sisällä että ulkopuolisten toimijoiden välillä. Tuloksissa nousivat esiin yksilön vastuu, avoin ja työtovereita arvostava ilmapiiri, jotka ovat moniammatillisen yhteistyön onnistumisen edellytyksiä. Moniammatillisen yhteistyön yhteisenä päämääränä nähtiin lapsen ja perheen hyvinvoinnin edistäminen. Vastauksissa mainittiin moniammatillisuuden tuovan omaan työhön uusia näkökulmia sekä lisäävän työhyvinvointia. Haasteena moniammatilliselle yhteistyölle mainittiin kiireiset aikataulut, resurssipula sekä tiedonkulku. Kehitysehdotuksina opinnäytetyössä esitettiin työnkuvien ja prosessien selkiyttämistä, resurssien varmistamista sekä tekniikan hyödyntämistä moniammatillisessa yhteistyössä.
This thesis is a qualitative study. The theoretical part includes early childhood education and different forms and methods of multiprofessional cooperation. The data for the study was collected by electronic Webropol questionnaire from the personnel of the ECEC centre Satulaiva in Taipalsaari. The data was analysed by using qualitative content analysis method.
Based on the findings, multiprofessional cooperation in the ECEC centre Satulaiva was considered very important. The results of the study indicated that responsibility, openness and respect in a work community are prerequisites for successful multiprofessional cooperation. According to the feedback multiprofessional cooperation brings new aspects for the work and increases the well-being of the employees. The challenges of fluent multiprofessional cooperation were haste, lack of resources and insufficient flow of information. The recommendations made as the result of this study are to clarify the roles and the processes and to start using information technology in the methods of multiprofessional cooperation.