Ugandan matkailu ja mahdollisuudet
Luoto, Mira (2019)
Luoto, Mira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314314
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Ugandassa sijaitse Crescent Tours and Travels ja suomalaisena välikätenä SkillSafarit. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kiinnostaako Uganda suomalaisia matkakohteena ja selvittää minkälaiset asiat suomalaisia kiinnostavat Ugandassa. Lisäksi opinnäytetyöhön kuului olennaisesti selvittää mitä Ugandassa on tarjottavana matkustajille. Kohderyhmänä olivat suomalaiset.
Teoreettinen viitekehys keskittyy työntö- ja vetovoimatekijöihin ja asiakkaan ostokäyttäytymiseen, mutta matkailun näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyötä varten tutustuttiin Ugandan alueeseen ja mitä se tarjoaa matkailijoille. Lähteinä on käytetty kotimaisia ja ulkomaisia kirjoja, sekä erilaisia verkkomateriaaleja.
Itse tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä. Kyselylomake oli verkossa Webropol -kyselynä ja linkkiä kyselyyn jaettiin internetissä. Vastaajia kyselyyn saatiin 317 kappaletta. Kyselyn avulla selvitettiin suomalaisten kiinnostusta Ugandaa kohtaan ja minkälaiset asiat olivat kiinnostavimpia. Kyselyssä olio myös tilaa avoimille vastauksille. Kyselyt tehtiin toukokuussa 2019 ja tulokset saatiin samana vuonna myös toukokuussa.
Kyselyn tuloksista voitiin huomata, että Uganda kiinnostaa suomalaisia matkailijoita, etenkin luonto ja villieläimet ovat Ugandan vetovoimatekijöitä. Aktiviteeteista villieläimet ja gorillat, sekä niihin liittyvät safaripaketit kiinnostivat eniten kyselyyn vastaajia. Lisäksi vesiurheilu Niilillä nousi suosituksi aktiviteetiksi vastaajien kesken. Vastaajia kiinnosti räätälöidyt matkat ja mahdollisuus ostaa erilaisia retkipaketteja erikseen tai paikanpäältä.
Teoreettinen viitekehys keskittyy työntö- ja vetovoimatekijöihin ja asiakkaan ostokäyttäytymiseen, mutta matkailun näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyötä varten tutustuttiin Ugandan alueeseen ja mitä se tarjoaa matkailijoille. Lähteinä on käytetty kotimaisia ja ulkomaisia kirjoja, sekä erilaisia verkkomateriaaleja.
Itse tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä. Kyselylomake oli verkossa Webropol -kyselynä ja linkkiä kyselyyn jaettiin internetissä. Vastaajia kyselyyn saatiin 317 kappaletta. Kyselyn avulla selvitettiin suomalaisten kiinnostusta Ugandaa kohtaan ja minkälaiset asiat olivat kiinnostavimpia. Kyselyssä olio myös tilaa avoimille vastauksille. Kyselyt tehtiin toukokuussa 2019 ja tulokset saatiin samana vuonna myös toukokuussa.
Kyselyn tuloksista voitiin huomata, että Uganda kiinnostaa suomalaisia matkailijoita, etenkin luonto ja villieläimet ovat Ugandan vetovoimatekijöitä. Aktiviteeteista villieläimet ja gorillat, sekä niihin liittyvät safaripaketit kiinnostivat eniten kyselyyn vastaajia. Lisäksi vesiurheilu Niilillä nousi suosituksi aktiviteetiksi vastaajien kesken. Vastaajia kiinnosti räätälöidyt matkat ja mahdollisuus ostaa erilaisia retkipaketteja erikseen tai paikanpäältä.