REKRYTOINTIPROSESSIN KEHITTÄMINEN MYYNNIN TEHTÄVIIN : Case Myynnintuottajat Group
Rantalainen, Leevi (2019)
Rantalainen, Leevi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314290
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli rekrytointiprosessin kehittäminen myynnin tehtäviin. Työ on tehty Myynnintuottajat Group:lle, joka on kuopiolainen rekrytointi- ja myyntivalmennusyritys. Työn tarkoituksena oli tunnistaa Myynnintuottajien nykyisen rekrytointiprosessin epäkohdat ja löytää näihin toimivat kehitysehdotukset, jotta rekrytointiprosessi on kaikkien rekrytoinnin osapuolien kannalta toimiva, tehokas ja läpinäkyvä.
Toisena asiana tutkittiin mahdollisuuksia myyjien valmiuksien kartoittamiseen rekrytointivaiheessa Myynnintuottajien toimesta, sillä monella työnantajalla on huoli uusien myyjien valmiuksista tuloksen tekemiseen. Tavoitteena oli ymmärtää, miten voitaisiin ottaa paremmin huomioon myyntitehtäviin hakevien ennakkoluulot ja käsitykset tuloksen tekemisestä rekrytointiprosessin aikana.
Myynnintuottajat tekevät pääsääntöisesti myynnin suorahakua ja sen vuoksi työssä keskityttiin käsittelemään suorahaun rekrytointiprosessia myyntipositioiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä oli itse yrityksen rekrytointikonsultti ja sen myötä mielipiteitä ja näkemyksiä oli esitetty hyvin yksityiskohtaisista toimintatavoista. Opinnäytetyössä on laadittu prosessikuvaus, jonka avulla voidaan havainnollistaa muille osapuolille prosessin vaiheet ja eteneminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä eli kokemuspohjaista tutkimusta. Aineisto työhön saatiin haastattelemalla myynnistä kiinnostuneita ja myyntiä tekeviä henkilöitä sekä myyntialan työnantajia. Aineistoa saatiin myös koko opinnäytetyöprojektin ajan päivittäisten keskustelujen kautta palautteena työnhakijoilta. Haastattelujen perusteella huomattiin, että Myynnintuottajien aktiivinen toiminta työnhakijoiden suuntaan sai hyvää palautetta. Suurimmat kehityskohteet rekrytointiprosessissa liittyivät Myynnintuottajien omaan työskentelyyn, joka ei näkynyt muille osapuolille.
Työn tuloksena tulleita konkreettisia kehitysehdotuksia on käytetty Myynnintuottajien rekrytointiprosessin kehittämiseen ja osa niistä on otettu käyttöön opinnäytetyön teon aikana.
Toisena asiana tutkittiin mahdollisuuksia myyjien valmiuksien kartoittamiseen rekrytointivaiheessa Myynnintuottajien toimesta, sillä monella työnantajalla on huoli uusien myyjien valmiuksista tuloksen tekemiseen. Tavoitteena oli ymmärtää, miten voitaisiin ottaa paremmin huomioon myyntitehtäviin hakevien ennakkoluulot ja käsitykset tuloksen tekemisestä rekrytointiprosessin aikana.
Myynnintuottajat tekevät pääsääntöisesti myynnin suorahakua ja sen vuoksi työssä keskityttiin käsittelemään suorahaun rekrytointiprosessia myyntipositioiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tekijä oli itse yrityksen rekrytointikonsultti ja sen myötä mielipiteitä ja näkemyksiä oli esitetty hyvin yksityiskohtaisista toimintatavoista. Opinnäytetyössä on laadittu prosessikuvaus, jonka avulla voidaan havainnollistaa muille osapuolille prosessin vaiheet ja eteneminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä eli kokemuspohjaista tutkimusta. Aineisto työhön saatiin haastattelemalla myynnistä kiinnostuneita ja myyntiä tekeviä henkilöitä sekä myyntialan työnantajia. Aineistoa saatiin myös koko opinnäytetyöprojektin ajan päivittäisten keskustelujen kautta palautteena työnhakijoilta. Haastattelujen perusteella huomattiin, että Myynnintuottajien aktiivinen toiminta työnhakijoiden suuntaan sai hyvää palautetta. Suurimmat kehityskohteet rekrytointiprosessissa liittyivät Myynnintuottajien omaan työskentelyyn, joka ei näkynyt muille osapuolille.
Työn tuloksena tulleita konkreettisia kehitysehdotuksia on käytetty Myynnintuottajien rekrytointiprosessin kehittämiseen ja osa niistä on otettu käyttöön opinnäytetyön teon aikana.