Pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatuksen työmenetelmänä
Raatikainen, Nelli (2019)
Raatikainen, Nelli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314262
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selventää yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvattajille pedagogisen dokumentoinnin mahdollisuuksia ja käyttötapoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös selvittää yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvattajien tämänhetkinen tietämys ja käyttö pedagogisesta dokumentoinnista pienimuotoisen laadullisen tutkimuksen avulla. Laadullisen tutkimuksen tulosten pohjalta tarkoituksena oli tuottaa opas yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvattajille pedagogisesta dokumentoinnista. Oppaan tavoitteena oli, että varhaiskasvattajat omaksuisivat pedagogisen dokumentoinnin toimintatavan. Yhteistyöpäiväkoti oli keskisuuri päiväkoti Uudellamaalla.
Laadullinen tutkimus suoritettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Opinnäytetyön tuotos toteutettiin osana tämän tutkimuksellisen kehittämistyön toiminnallista osuutta. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee varhaiskasvatuksen tavoitteita ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, osallisuutta ja pedagogista dokumentointia. Tietoperustassa syvennyttiin pedagogisen dokumentoinnin prosessiin ja työmenetelmään. Laadullinen tutkimus osoitti, että yhteistyöpäiväkodissa oli tarve oppaalle pedagogisesta dokumentoinnista. Tuotettu opas soveltui yhteistyöpäiväkodin käyttöön. Opas vastasi sisällöltään yhteistyöpäiväkodin toiveisiin. Opas sisälsi tietoa pedagogisesta dokumentoinnista, sekä konkreettisia esimerkkejä sen toteuttamisesta. Oppaasta kerättiin palautetta yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvattajilta verkkokyselyn kautta. Opasta voisi edelleen kehittää tekemällä oppaan varhaiskasvattajille, joka keskittyisi erityisesti pedagogisen dokumentoinnin menetelmiin ja konkreettisiin esimerkkeihin.
Laadullinen tutkimus suoritettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Opinnäytetyön tuotos toteutettiin osana tämän tutkimuksellisen kehittämistyön toiminnallista osuutta. Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee varhaiskasvatuksen tavoitteita ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteita, osallisuutta ja pedagogista dokumentointia. Tietoperustassa syvennyttiin pedagogisen dokumentoinnin prosessiin ja työmenetelmään. Laadullinen tutkimus osoitti, että yhteistyöpäiväkodissa oli tarve oppaalle pedagogisesta dokumentoinnista. Tuotettu opas soveltui yhteistyöpäiväkodin käyttöön. Opas vastasi sisällöltään yhteistyöpäiväkodin toiveisiin. Opas sisälsi tietoa pedagogisesta dokumentoinnista, sekä konkreettisia esimerkkejä sen toteuttamisesta. Oppaasta kerättiin palautetta yhteistyöpäiväkodin varhaiskasvattajilta verkkokyselyn kautta. Opasta voisi edelleen kehittää tekemällä oppaan varhaiskasvattajille, joka keskittyisi erityisesti pedagogisen dokumentoinnin menetelmiin ja konkreettisiin esimerkkeihin.