Previsualisering för en kortfilm : Nya tekniska möjligheter och verktyg – en fallstudie
Thaa, Colin (2019)
Thaa, Colin
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314257
Tiivistelmä
Detta arbete är en fallstudie med ändamålet att undersöka ett nytt verktyg för previsualisering av en kortfilm och genom arbetet främja författarens egna kunskaper. Previsualisering är en process i filmens förproduktion (fasen inför inspelningen) som går ut på att synliggöra filmmakarnas vision för att stöda arbetsflödet i förproduktionen, kommunikationen inom arbetsgruppen, planering av tekniska detaljer, experimentering med kreativa lösningar och planläggning av budget och tidtabeller. Arbetet undersöker fördelarna med detta. Det finns många olika previsualiseringsmetoder, från ritningar till de nyaste 3D-datorprogrammen, och arbetet utforskar vilken metod som lämpar sig bäst för studerande eller mindre produktioner. Undersökningen koncentrerar sig på Cine Tracer v0.30, en programvara som baserar sig på datorspelsteknologi och därmed ska vara mera tillgänglig än andra mjukvarulösningar. Med programmets hjälp skapas ett bildmanus till en kortfilm i 3D-storyboard-format, där Colin Greens ”typical previz workflow” används som referensram. Arbetet klassificeras som konstnärlig forskning med metoden ”Rese- arch about / for / through art” vilket betyder att författaren forskar genom att analysera sina subjektiva upplevelser under den kreativa processen. Programmet har en del problem, men eftersom det ännu är under utveckling kommer skaparen säkert att åtgärda dem i framtiden. Slutsatsen är att författaren har haft en positiv upplevelse av att arbeta med Cine Tracer, och det har hjälpt honom att planera bättre.