Osaavat työpaikkaohjaajat : osaamista työelämään
Immonen, Milma (2019)
Immonen, Milma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314255
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen siirtyessä yhä enemmän työpaikoille, opiskelijoiden työpaikalla tapahtuva oppiminen lisääntyy ja tarvitaan osaavia työpaikkaohjaajia. Tässä tutkimuksessa selvitettiin Fazer Food Servicesin pääkaupunkiseudun henkilöstöravintoloiden ja kahviloiden työpaikkaohjaajien osaaminen. Työpaikkaohjaajien osaamisvaatimuksissa painottuivat ammatillisen koulutuksen uudistuksen tuomat osaamistarpeet. Osaavat työpaikkaohjaajat varmistavat omalta osaltaan laadukkaan ammatillisen koulutuksen sekä osaajia työelämään. Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, mitä hyötyä Fazer Food Servicesille on osaavista työpaikkaohjaajista. Työpaikkaohjaajien osaaminen selvitettiin kvantitatiivisella menetelmällä, sähköisellä kyselyllä. Osaavien työpaikkaohjaajien merkitystä yritykselle selvitettiin laadullisella tutkimusotteella, haastattelulla.
Työpaikalla tapahtuva koulutus on aina tavoitteellista, opiskelijat tarvitsevat ohjausta osaamisen kehittymiseen sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Osaamista kehittyy oppimisen kautta, tässä työssä korostetaan millaista ohjaus-osaamista tarvitaan oppimista edistävään ohjaamiseen.
Kyselystä saatujen vastausien mukaan työpaikkaohjaajilla on omasta mielestään hyvin osaamista, toisaalta tuloksista voidaan löytää ammatillisen koulutuksen uudistuksen tuomiin osaamistarpeisiin liittyvää epävarmuutta. Fazer Food Servicesin näkökulmasta osaavat työpaikkaohjaajat nähdään mahdollisuutena turvata ja taata ammatillinen osaaminen yrityksessä jatkossakin. Työpaikkaohjaajat ja hyvä työpaikkaohjaaminen nähdään mahdollisuutena lisätä opiskelijan kiinnostuneisuutta yritystä kohtaan, hyvä työpaikkaohjaaminen nähdään yhtenä työvoiman saatavuuteen vaikuttavana tekijänä.
Fazer Food Servicesin työpaikkaohjaajat tarvitsevat enemmän tietoa siitä, miten ammatillisen koulutuksen uudistus on muuttanut työpaikalla tapahtuvaa oppimista sekä työpaikkaohjaajien tehtäviä. Työpaikkaohjaajan hyvä ohjausosaaminen edistää opiskelijan oppimista ja tuo kilpailuetua yritykselle. Fazer Food Servicesin kannattaa panostaa työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaukseen sekä työpaikkaohjaajien osaamiseen.
Työpaikalla tapahtuva koulutus on aina tavoitteellista, opiskelijat tarvitsevat ohjausta osaamisen kehittymiseen sekä tavoitteiden saavuttamiseen. Osaamista kehittyy oppimisen kautta, tässä työssä korostetaan millaista ohjaus-osaamista tarvitaan oppimista edistävään ohjaamiseen.
Kyselystä saatujen vastausien mukaan työpaikkaohjaajilla on omasta mielestään hyvin osaamista, toisaalta tuloksista voidaan löytää ammatillisen koulutuksen uudistuksen tuomiin osaamistarpeisiin liittyvää epävarmuutta. Fazer Food Servicesin näkökulmasta osaavat työpaikkaohjaajat nähdään mahdollisuutena turvata ja taata ammatillinen osaaminen yrityksessä jatkossakin. Työpaikkaohjaajat ja hyvä työpaikkaohjaaminen nähdään mahdollisuutena lisätä opiskelijan kiinnostuneisuutta yritystä kohtaan, hyvä työpaikkaohjaaminen nähdään yhtenä työvoiman saatavuuteen vaikuttavana tekijänä.
Fazer Food Servicesin työpaikkaohjaajat tarvitsevat enemmän tietoa siitä, miten ammatillisen koulutuksen uudistus on muuttanut työpaikalla tapahtuvaa oppimista sekä työpaikkaohjaajien tehtäviä. Työpaikkaohjaajan hyvä ohjausosaaminen edistää opiskelijan oppimista ja tuo kilpailuetua yritykselle. Fazer Food Servicesin kannattaa panostaa työpaikalla tapahtuvan oppimisen ohjaukseen sekä työpaikkaohjaajien osaamiseen.