Sähkö- ja automaation ammattilaisesta yrittäjäksi
Törmä, Lauri (2019)
Törmä, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314235
Tiivistelmä
Yrittäminen on myös monen automaatioalan ammattilaisen haave ja nyt siihen on enemmän mahdollisuuksia kuin ennen. Ammatillisia opintoja ollaan muuttamassa enemmän työelämään soveltuviksi, koska siirtyminen suoraan koulunpenkiltä yrittäjäksi kuulostaa kovin haasteelliselta, varsinkin ilman rahoitusta ja verkostoja.
Ammatillisen reformin myötä automaation koulutuksen sisältöä on vähennetty, joten on haasteita saada automaation nuoria osaajia työelämän vaativiin tehtäviin. Automaation osaajan työllistämiseksi olisikin turvallisinta hankkia työkokemusta riittävän laajalta sähkö- ja automaatiotekniikan alueelta sekä tarvittaessa kouluttautua samaan aikaan yrittäjän polulle. Tähän koulutusmalliin sopii oppisopimuskoulutus ja yrittäjyyskoulutus tarvittaessa työn ohessa. Koulutusta yrittäjyyteen saadaan monellakin tapaa, kunnallisissa oppilaitoksissa, täsmäkoulutustilaisuuksissa ja myös yrittämisen kautta, eli yrittämään oppii myös yrittämällä. Kansallinen arviointikeskus (Karvi) on tehnyt oppilaitoksille suositukset yrittäjäkoulutuksen kohentamiseksi.
Suomen ammatillisissa oppilaitoksissa on yrittäjyyskoulutusta järjestetty eri tavalla. Helsingin kaupunkistrategiaan 2017 – 2021 perustuva Stadin ammatti- ja aikuisopiston yrittäjyyskasvatus ja – koulutus on luonnosvaiheessa ja se julkaistaan syksyllä 2019. Vastaavia suunnitelmia ja toteutuksia on meneillään myös muualla Suomessa. Toisen asteen tekniikan ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille on ollut tarjolla yrittämiseen tarkoitettua koulutusta oppilaitoksesta riippuen hiukan vaihtelevasti. Yliopistoissa yrittämiseen liittyvää koulutusta on saanut lähinnä valinnaisilla ja sivuaineiden kursseilla. Yrityksen johtamiseen liittyvää koulutusta on ollut ainakin ammattikorkeakouluissa, mutta yliopistoissa tekniikan aloilla vain valinnaisena ja sivuaineina sekä joissakin oppilaitoksissa ylemmän ammattikorkeakoulun opintoina. Esimiestyön kurssit ovatkin olleet ensimmäisiä kursseja työelämään rekrytoiduille korkeakoulutetuille uusille esimiehille. Teknologia-alan yritysten johtajille tarvitaan siis tukevampaa koulutusta yritysten perustamiseen ja toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen
Ammatillisen reformin myötä automaation koulutuksen sisältöä on vähennetty, joten on haasteita saada automaation nuoria osaajia työelämän vaativiin tehtäviin. Automaation osaajan työllistämiseksi olisikin turvallisinta hankkia työkokemusta riittävän laajalta sähkö- ja automaatiotekniikan alueelta sekä tarvittaessa kouluttautua samaan aikaan yrittäjän polulle. Tähän koulutusmalliin sopii oppisopimuskoulutus ja yrittäjyyskoulutus tarvittaessa työn ohessa. Koulutusta yrittäjyyteen saadaan monellakin tapaa, kunnallisissa oppilaitoksissa, täsmäkoulutustilaisuuksissa ja myös yrittämisen kautta, eli yrittämään oppii myös yrittämällä. Kansallinen arviointikeskus (Karvi) on tehnyt oppilaitoksille suositukset yrittäjäkoulutuksen kohentamiseksi.
Suomen ammatillisissa oppilaitoksissa on yrittäjyyskoulutusta järjestetty eri tavalla. Helsingin kaupunkistrategiaan 2017 – 2021 perustuva Stadin ammatti- ja aikuisopiston yrittäjyyskasvatus ja – koulutus on luonnosvaiheessa ja se julkaistaan syksyllä 2019. Vastaavia suunnitelmia ja toteutuksia on meneillään myös muualla Suomessa. Toisen asteen tekniikan ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille on ollut tarjolla yrittämiseen tarkoitettua koulutusta oppilaitoksesta riippuen hiukan vaihtelevasti. Yliopistoissa yrittämiseen liittyvää koulutusta on saanut lähinnä valinnaisilla ja sivuaineiden kursseilla. Yrityksen johtamiseen liittyvää koulutusta on ollut ainakin ammattikorkeakouluissa, mutta yliopistoissa tekniikan aloilla vain valinnaisena ja sivuaineina sekä joissakin oppilaitoksissa ylemmän ammattikorkeakoulun opintoina. Esimiestyön kurssit ovatkin olleet ensimmäisiä kursseja työelämään rekrytoiduille korkeakoulutetuille uusille esimiehille. Teknologia-alan yritysten johtajille tarvitaan siis tukevampaa koulutusta yritysten perustamiseen ja toiminnan suunnitteluun sekä toteutukseen