Matkailutuotteen kehittäminen: Lavatanssimatka Maaningan Kasinolle
Väänänen, Mari (2019)
Väänänen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314206
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee matkailutuotteen kehittämistä. Työssä esimerkkinä käytetään Suomen Korvanappiliitto ry:n suunnittelemaa lavatanssimatkaa kesälle 2019 ja sen kehittämistä aiemman, vuoden 2017 järjestetyn matkan pohjalta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan matkailutuotteeseen liittyviä käsitteitä, toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä, käydään läpi matkailutuotteen tuotteistamisen vaiheet ja tarkastellaan lavatanssimatkaa tukevia matkailutrendejä matkailijoiden motiivien ja tarpeiden näkökulmasta. Työssä tuo-daan esille myös lavatanssien historiaa ja tanssikulttuurin muutosta tähän päivään saakka.
Tuotteistamisen työkalujen avulla eritellään lavatanssimatkan vaiheet ja kerrotaan matkan markkinoinnista sekä sen järjestäjästä ja taustoista idean takana. Matkailutuotteen osat ovat linja-autokuljetus Kuopion keskustasta Maaningalle, lavatanssien alkeiskurssi, Maaningan Kasinon järjestämät lavatanssit sekä linja-autokuljetus takaisin Maaningalta Kuopion keskustaan. Suomalaisia perinteitä ja tulevaisuuden matkailun trendejä silmällä pitäen on lavatanssimatka pyritty tuotteistamaan niin, että se vastaa kohderyhmän odotuksiin. Matkailutuotteen kohderyhmänä on uusia elämyksiä hakevat nuoret aikuiset, joilla on vähän tai sitten ei ollenkaan kokemusta lavatansseista.
Viimeisenä vaiheena opinnäytetyössä tarkastellaan matkailutuotteen kehittämisprosessia kokonaisuutena ja analysoidaan sen luotettavuutta ja tuotteen monistettavuutta tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan matkailutuotteeseen liittyviä käsitteitä, toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä, käydään läpi matkailutuotteen tuotteistamisen vaiheet ja tarkastellaan lavatanssimatkaa tukevia matkailutrendejä matkailijoiden motiivien ja tarpeiden näkökulmasta. Työssä tuo-daan esille myös lavatanssien historiaa ja tanssikulttuurin muutosta tähän päivään saakka.
Tuotteistamisen työkalujen avulla eritellään lavatanssimatkan vaiheet ja kerrotaan matkan markkinoinnista sekä sen järjestäjästä ja taustoista idean takana. Matkailutuotteen osat ovat linja-autokuljetus Kuopion keskustasta Maaningalle, lavatanssien alkeiskurssi, Maaningan Kasinon järjestämät lavatanssit sekä linja-autokuljetus takaisin Maaningalta Kuopion keskustaan. Suomalaisia perinteitä ja tulevaisuuden matkailun trendejä silmällä pitäen on lavatanssimatka pyritty tuotteistamaan niin, että se vastaa kohderyhmän odotuksiin. Matkailutuotteen kohderyhmänä on uusia elämyksiä hakevat nuoret aikuiset, joilla on vähän tai sitten ei ollenkaan kokemusta lavatansseista.
Viimeisenä vaiheena opinnäytetyössä tarkastellaan matkailutuotteen kehittämisprosessia kokonaisuutena ja analysoidaan sen luotettavuutta ja tuotteen monistettavuutta tulevaisuudessa.