Sähkömatti Oy:n laatujärjestelmän päivitys
Breilin, Maija-Leena (2019)
Breilin, Maija-Leena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314176
Tiivistelmä
Laatujärjestelmä on tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa. Sitä ylläpitämällä, päivittämällä ja kehittämällä yrityksen tarjoamien palveluiden ja tuotteiden laatua voidaan parantaa tai ainakin ylläpitää saavutettu laaduntaso.
Tämä opinnäytetyö tehtiin forssalaiselle Sähkömatti Oy:lle. Työn tarkoituksena oli päivittää jo olemassa oleva yrityksen laatujärjestelmä. Päivityksessä käytettiin apuna ISO (International Organization for Standardization) 9000 -standardisarjaa sekä Sähkömatti Oy:n henkilöstöä. Yrityksen laatujärjestelmä on tehty vuonna 1998, perustuen silloiseen ISO 9002 -standardiin. Yrityksessä on tapahtunut muutoksia niin vuosien saatossa kuin viime aikoina, joten työ oli erittäin tarpeellinen ja ajankohtainen.
Yrityksen laatujärjestelmää oli osittain päivitetty aiemminkin, mutta joltain osin tiedot olivat peräisin 90-luvulta. Päivittämisen ohella laatujärjestelmään lisättiin yrityksen nykyisiä palveluita, joita ei sieltä vielä löytynyt. Laatujärjestelmän yksityiskohtainen tarkastelu nosti esiin myös muutamia yrityksen toimintaan liittyviä kehitysehdotuksia.
Työn tuloksena syntyi selkeä ja johdonmukainen sekä ajan tasalla oleva laatujärjestelmä, jossa on kuvattuna kaikki yrityksen tärkeimmät toiminnot ja palvelut.
Tämä opinnäytetyö tehtiin forssalaiselle Sähkömatti Oy:lle. Työn tarkoituksena oli päivittää jo olemassa oleva yrityksen laatujärjestelmä. Päivityksessä käytettiin apuna ISO (International Organization for Standardization) 9000 -standardisarjaa sekä Sähkömatti Oy:n henkilöstöä. Yrityksen laatujärjestelmä on tehty vuonna 1998, perustuen silloiseen ISO 9002 -standardiin. Yrityksessä on tapahtunut muutoksia niin vuosien saatossa kuin viime aikoina, joten työ oli erittäin tarpeellinen ja ajankohtainen.
Yrityksen laatujärjestelmää oli osittain päivitetty aiemminkin, mutta joltain osin tiedot olivat peräisin 90-luvulta. Päivittämisen ohella laatujärjestelmään lisättiin yrityksen nykyisiä palveluita, joita ei sieltä vielä löytynyt. Laatujärjestelmän yksityiskohtainen tarkastelu nosti esiin myös muutamia yrityksen toimintaan liittyviä kehitysehdotuksia.
Työn tuloksena syntyi selkeä ja johdonmukainen sekä ajan tasalla oleva laatujärjestelmä, jossa on kuvattuna kaikki yrityksen tärkeimmät toiminnot ja palvelut.