Paikallislehden urheilutoimitus lähemmäksi lukijoita Facebook-profiilin avulla
Salonen, Aino (2019)
Salonen, Aino
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314161
Tiivistelmä
Kehittämistyössäni tarkastelen sitä, miten Keski-Uusimaa-lehden urheilutoimitus onnistui pääsemään lähemmäs lukijoitaan urheilutoimitukselle perustetun Facebook-profiilin avulla.
Työssäni tarkastelen tapaustutkimuksen keinoin, millä tavoin Facebook-profiilin päivityksiä oli mahdollista hyödyntää painetussa Keski-Uusimaa-lehdessä. Lisäksi tarkastelin, oliko urheilutoimituksen Facebook-profiilissa jaetuilla juttulinkeillä ja Keski-Uusimaan verkkosivujen sivulatausmäärillä yhteyttä toisiinsa. Tässä kehittämistyön raportissa kerron myös, mitkä Facebook-profiilin ominaisuudet urheilutoimittajat kokivat erityisen hyödyllisiksi työnsä kannalta.
Aluksi esittelen urheilutoimittajien tärkeimmät tiedonhankintamenetelmät ja -kanavat sekä kerron sosiaalisen median kanavien merkityksestä uutistyössä sekä valtakunnallisesta että paikallislehden urheilutoimituksen näkökulmasta. Kehittämistyössä esitellään myös keskeisiä sosiaalisen median käsitteitä, sen käyttöä sekä tarkastellaan sitä, miksi sosiaalisessa mediassa läsnäolo on tärkeää myös paikallislehden urheilutoimittajille.
Kehittämistyön tarkastelujakso ajoittui reilun seitsemän kuukauden ajanjaksolle tammikuusta 2017 elokuuhun 2017. Raportin loppupuolella esittelen tuloksia kyseiseltä ajanjaksolta.
Työssäni tarkastelen tapaustutkimuksen keinoin, millä tavoin Facebook-profiilin päivityksiä oli mahdollista hyödyntää painetussa Keski-Uusimaa-lehdessä. Lisäksi tarkastelin, oliko urheilutoimituksen Facebook-profiilissa jaetuilla juttulinkeillä ja Keski-Uusimaan verkkosivujen sivulatausmäärillä yhteyttä toisiinsa. Tässä kehittämistyön raportissa kerron myös, mitkä Facebook-profiilin ominaisuudet urheilutoimittajat kokivat erityisen hyödyllisiksi työnsä kannalta.
Aluksi esittelen urheilutoimittajien tärkeimmät tiedonhankintamenetelmät ja -kanavat sekä kerron sosiaalisen median kanavien merkityksestä uutistyössä sekä valtakunnallisesta että paikallislehden urheilutoimituksen näkökulmasta. Kehittämistyössä esitellään myös keskeisiä sosiaalisen median käsitteitä, sen käyttöä sekä tarkastellaan sitä, miksi sosiaalisessa mediassa läsnäolo on tärkeää myös paikallislehden urheilutoimittajille.
Kehittämistyön tarkastelujakso ajoittui reilun seitsemän kuukauden ajanjaksolle tammikuusta 2017 elokuuhun 2017. Raportin loppupuolella esittelen tuloksia kyseiseltä ajanjaksolta.