Opiskelijavaihdon palveluiden kehittäminen vaihto-opiskelijoiden palvelukokemusten avulla: Case Lahden ammattikorkeakoulu Oy:n lähtevät ja saapuvat vaihto-opiskelijat
Marjanen, Jenni (2019)
Marjanen, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214127
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää Lahden ammattikorkeakoulu Oy:n opiskelijavaihdon palvelua vaihto-opiskelijoiden palvelukokemusten avulla. Työn toimeksiantaja oli Lahden ammattikorkeakoulu Oy.
Työn tietoperustassa keskityttiin avaamaan palvelun kehittämiseen sekä asiakasnäkökulmaan liittyviä termejä. Tietoperustaa hyödynnettiin työn empiriaosuudessa.
Palvelun nykytilan analysointimenetelminä käytettiin SWOT-analyysiä sekä asiakkaan palvelupolkua. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin Lahden ammattikorkeakoulun lähteville sekä saapuville vaihto-opiskelijoille kohdennettua kyselytutkimusta sekä opiskelijavaihdon koordinaattoreiden asiantuntijahaastattelua.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia palvelukokemuksia Lahden ammattikorkeakoulun lähtevillä ja saapuvilla vaihto-opiskelijoilla oli palvelun kokonaisprosessin eri vaiheissa. Tutkimustyön tuloksena löydettiin palvelun keskeisimmät kehittämiskohteet. Kehittämisideat koskivat palvelukokemusten perusteella esille nousseita asioita, kuten tiedon löydettävyys, informaation sisältö sekä tiedon ajantasaisuus.
Opinnäytetyön tuloksena Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijavaihdon palveluiden keskeisimmistä kehityskohteista laadittiin toteutettavia kehittämisehdotuksia, joita hyödyntämällä palvelua voidaan kehittää asiakaslähtöisempään suuntaan. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään opiskelijavaihdon palveluiden jatkokehittämisideoita.
Työn tietoperustassa keskityttiin avaamaan palvelun kehittämiseen sekä asiakasnäkökulmaan liittyviä termejä. Tietoperustaa hyödynnettiin työn empiriaosuudessa.
Palvelun nykytilan analysointimenetelminä käytettiin SWOT-analyysiä sekä asiakkaan palvelupolkua. Tutkimus- ja kehittämismenetelminä käytettiin Lahden ammattikorkeakoulun lähteville sekä saapuville vaihto-opiskelijoille kohdennettua kyselytutkimusta sekä opiskelijavaihdon koordinaattoreiden asiantuntijahaastattelua.
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia palvelukokemuksia Lahden ammattikorkeakoulun lähtevillä ja saapuvilla vaihto-opiskelijoilla oli palvelun kokonaisprosessin eri vaiheissa. Tutkimustyön tuloksena löydettiin palvelun keskeisimmät kehittämiskohteet. Kehittämisideat koskivat palvelukokemusten perusteella esille nousseita asioita, kuten tiedon löydettävyys, informaation sisältö sekä tiedon ajantasaisuus.
Opinnäytetyön tuloksena Lahden ammattikorkeakoulun opiskelijavaihdon palveluiden keskeisimmistä kehityskohteista laadittiin toteutettavia kehittämisehdotuksia, joita hyödyntämällä palvelua voidaan kehittää asiakaslähtöisempään suuntaan. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään opiskelijavaihdon palveluiden jatkokehittämisideoita.