Vakuutusasiamiehen perehdytysohjelma : CASE: LähiTapiola Vellamo
Myllylä, Laura (2019)
Myllylä, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214108
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätarkoituksena oli tuottaa LähiTapiola Vellamon vakuutusasiamiehille hyvä perehdytysohjelma, joka kytkeytyy yrityksen strategiaan ja arvoihin. Opinnäytetyön aihe määräytyi opinnäytetyön tekijän mielenkiinnosta aihetta kohtaan sekä kohdeyrityksen tarpeesta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämistä ja perehdytysprosessia. Teoriaosuudessa käsitellään sitä, millainen on hyvä perehdytys ja mitkä ovat perehdyttämisen tavoitteet. Hyvä perehdytys sisältää erilaiset käytännön toimet, jotka helpottavat uuden työntekijän työssä aloittamista ja se käsittää myös uuden työntekijän osaamisen kehittämisen sekä opastuksen työtehtävään, työympäristöön ja organisaatioon.
Osana opinnäytetyötä tehtiin kvalitatiivinen tutkimus sekä toiminnallinen tuotos. Kvalitatiivisena tutkimuksena toteutettiin teemahaastattelut kolmelle kohdeyrityksen vakuutusasiamiehelle syksyn 2018 aikana. Toiminnallisena osuutena tuotettiin perehdytysohjelma LähiTapiola Vellamon vakuutusasiamiehille. Tuotetun perehdytysohjelman pohjana on käytetty haastattelututkimuksen tuloksia, työn teoriaosuutta ja opinnäytetyön tekijän havaintoja.
Tutkimuksen perusteella selvisi mitä hyvää ja mitä kehitettävää haastateltavien perehdytyksessä on. Työyhteisö ja kollegoiden antama apu koettiin positiiviseksi tekijäksi. Hyväksi asiaksi nousi myös se, että esimieheen on saanut yhteyden tarvittaessa. Kaikki haastateltavat eivät olleet saaneet esimieheltä tarvittavaa aikaa, siksi perehdytyksen tueksi voisi nimetä perehdytyskummin. Kehitysehdotukseksi nousi myös, että esimies voisi ohjata kollegan työn seurannan alusta loppuun, jotta se ei jää tulokkaan omalle vastuulle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään perehdyttämistä ja perehdytysprosessia. Teoriaosuudessa käsitellään sitä, millainen on hyvä perehdytys ja mitkä ovat perehdyttämisen tavoitteet. Hyvä perehdytys sisältää erilaiset käytännön toimet, jotka helpottavat uuden työntekijän työssä aloittamista ja se käsittää myös uuden työntekijän osaamisen kehittämisen sekä opastuksen työtehtävään, työympäristöön ja organisaatioon.
Osana opinnäytetyötä tehtiin kvalitatiivinen tutkimus sekä toiminnallinen tuotos. Kvalitatiivisena tutkimuksena toteutettiin teemahaastattelut kolmelle kohdeyrityksen vakuutusasiamiehelle syksyn 2018 aikana. Toiminnallisena osuutena tuotettiin perehdytysohjelma LähiTapiola Vellamon vakuutusasiamiehille. Tuotetun perehdytysohjelman pohjana on käytetty haastattelututkimuksen tuloksia, työn teoriaosuutta ja opinnäytetyön tekijän havaintoja.
Tutkimuksen perusteella selvisi mitä hyvää ja mitä kehitettävää haastateltavien perehdytyksessä on. Työyhteisö ja kollegoiden antama apu koettiin positiiviseksi tekijäksi. Hyväksi asiaksi nousi myös se, että esimieheen on saanut yhteyden tarvittaessa. Kaikki haastateltavat eivät olleet saaneet esimieheltä tarvittavaa aikaa, siksi perehdytyksen tueksi voisi nimetä perehdytyskummin. Kehitysehdotukseksi nousi myös, että esimies voisi ohjata kollegan työn seurannan alusta loppuun, jotta se ei jää tulokkaan omalle vastuulle.