Riichi-mahjong-tekoäly
Hämäläinen, Nico (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214100
Tiivistelmä
Insinöörityö käsittelee mahjongpelin suunnittelua ja toteutusta. Toteutettu peli pyrkii noudattamaan Euroopan mahjongliiton ylläpitämiä kilpailusääntöjä mahjongin riichivariaatiosta.
Peli toteutetaan JavaScriptillä, ja graafinen käyttöliittymä käyttää HTML5-grafiikkaa. Socket.io-kirjastoa hyödynnetään kommunikoimaan verkkopelissä palvelin- ja asiakasohjelman välillä.
Verkkopelaamisen lisäksi peliin toteutetaan mahdollisuus käyttää tekoälypelaajia sekä arvioidaan, kuinka hyviä tai ihmisen kaltaisia siirtoja ne tekevät.
Vaikka tekoälypelaajat onnistuvat joskus tekemään voittavaan tilanteeseen johtavia siirtoja, voidaan lopputuloksena todeta, että mahjong on hyvin monimutkainen eivätkä ainakaan yksinkertaiset tekoälypelaajat pelaa läheskään yhtä tehokkaasti kuin kokeneet ihmispelaajat.
Peli toteutetaan JavaScriptillä, ja graafinen käyttöliittymä käyttää HTML5-grafiikkaa. Socket.io-kirjastoa hyödynnetään kommunikoimaan verkkopelissä palvelin- ja asiakasohjelman välillä.
Verkkopelaamisen lisäksi peliin toteutetaan mahdollisuus käyttää tekoälypelaajia sekä arvioidaan, kuinka hyviä tai ihmisen kaltaisia siirtoja ne tekevät.
Vaikka tekoälypelaajat onnistuvat joskus tekemään voittavaan tilanteeseen johtavia siirtoja, voidaan lopputuloksena todeta, että mahjong on hyvin monimutkainen eivätkä ainakaan yksinkertaiset tekoälypelaajat pelaa läheskään yhtä tehokkaasti kuin kokeneet ihmispelaajat.