Klik! Kävisipä se helposti ja nopeasti! : Huoltajien osallisuuden tukeminen digiportfoliotyöskentelyn avulla
Kotilainen, Virpi (2019)
Kotilainen, Virpi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214078
Tiivistelmä
Varhaiskasvatussuunnitelmassa painotetaan pedagogisen dokumentoinnin tärkeyttä toiminnan kehittämisen menetelmänä. Lasten ja huoltajien osallisuutta halutaan syventää toiminnan suunnittelussa ja arvioimisessa. Digitaalinen portfolio nähdään uudenlaisena työmenetelmänä toteuttaa pedagogista dokumentointia arjessa. Digiportfoliotyöskentelyssä yhdistyy perinteinen kasvunkansiotyöskentely, medialeikki ja positiivinen pedagogiikka.
Diggaa mun digimatkaa – Diggaa min digiresa -kehittämishanke käynnistettiin Kirkkonummella, Keravalla ja Tuusulassa 2016. Hanke päättyi joulukuussa 2018. Hankkeen aikana kehitettiin Digitaalisen portfoliotyöskentelyn pedagoginen malli, jota täsmennettiin jatkohankkeen aikana paremmin sopivaksi pienimmille ja eri kieli- ja kulttuuritaustaisille lapsille ja perheille. Hankkeen osatavoitteena haluttiin vahvistaa huoltajien osallisuutta digiportfoliotyöskentelyssä. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnettiin Diggaa mun digimatkaa -jatkohankkeessa, mutta aikataulullisista syitä opinnäytetyö pidettiin itsenäisenä työnä. Digiportfolio, sen käyttö ja mahdollisuuksien haltuun ottaminen on hyvin ajankohtainen aihe monissa eri kunnissa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kuunnella perheiden ennakkokäsityksiä ja odotuksia digitaalisesta portfoliotyöskentelystä ja pohtia vanhempien osallisuutta kansion tekemiseen. Tutkimukseni kohderyhmänä on ensisijaisesti alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmat. Tuon esiin portfoliotyöskentelyyn liittyviä tekijöitä, jotka tukevat vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksen hoidon aloituksessa ja lapsen varhaiskasvatuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opinnäytetyöni aineisto on kerätty kyselylomakkeilla ja yksilöhaastatteluilla syksyllä 2018. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, joka sisältää toimintatutkimuksen piirteitä. Aineistoa lähestyttiin sisältöanalyysin avulla.
Tulokset osoittavat, miten digiportfolio on vanhemmille uusi asia, joka vaatii joka suhteessa huoltajien tiedottamista ja ohjaamista. Digiportfolion ja pedagogisen dokumentoinnin käsitteet sekoittuvat vielä toisiinsa. Kasvattajalla tulee olla selkeä päämäärä mitä ja miksi dokumentoidaan. Yhteisellä keskustelulla niin lapsen kuin huoltajien kanssa on suuri merkitys sisällön avautumisessa varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja varhaiskasvatussuunnitelman näkökulmasta. Dokumentteja tuotettaessa korostua erilaiset sisällöt riippuen, mitä halutaan tuoda esiin. Vanhemmat toivat esiin toiveen sisällön monipuolisuudesta ja kokonaisvaltaisuudesta. Tiedon lisääntyminen kasvattaa vanhempien yhteistyön tunnetta.
Diggaa mun digimatkaa – Diggaa min digiresa -kehittämishanke käynnistettiin Kirkkonummella, Keravalla ja Tuusulassa 2016. Hanke päättyi joulukuussa 2018. Hankkeen aikana kehitettiin Digitaalisen portfoliotyöskentelyn pedagoginen malli, jota täsmennettiin jatkohankkeen aikana paremmin sopivaksi pienimmille ja eri kieli- ja kulttuuritaustaisille lapsille ja perheille. Hankkeen osatavoitteena haluttiin vahvistaa huoltajien osallisuutta digiportfoliotyöskentelyssä. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnettiin Diggaa mun digimatkaa -jatkohankkeessa, mutta aikataulullisista syitä opinnäytetyö pidettiin itsenäisenä työnä. Digiportfolio, sen käyttö ja mahdollisuuksien haltuun ottaminen on hyvin ajankohtainen aihe monissa eri kunnissa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on kuunnella perheiden ennakkokäsityksiä ja odotuksia digitaalisesta portfoliotyöskentelystä ja pohtia vanhempien osallisuutta kansion tekemiseen. Tutkimukseni kohderyhmänä on ensisijaisesti alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmat. Tuon esiin portfoliotyöskentelyyn liittyviä tekijöitä, jotka tukevat vanhempien osallisuutta varhaiskasvatuksen hoidon aloituksessa ja lapsen varhaiskasvatuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Opinnäytetyöni aineisto on kerätty kyselylomakkeilla ja yksilöhaastatteluilla syksyllä 2018. Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, joka sisältää toimintatutkimuksen piirteitä. Aineistoa lähestyttiin sisältöanalyysin avulla.
Tulokset osoittavat, miten digiportfolio on vanhemmille uusi asia, joka vaatii joka suhteessa huoltajien tiedottamista ja ohjaamista. Digiportfolion ja pedagogisen dokumentoinnin käsitteet sekoittuvat vielä toisiinsa. Kasvattajalla tulee olla selkeä päämäärä mitä ja miksi dokumentoidaan. Yhteisellä keskustelulla niin lapsen kuin huoltajien kanssa on suuri merkitys sisällön avautumisessa varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja varhaiskasvatussuunnitelman näkökulmasta. Dokumentteja tuotettaessa korostua erilaiset sisällöt riippuen, mitä halutaan tuoda esiin. Vanhemmat toivat esiin toiveen sisällön monipuolisuudesta ja kokonaisvaltaisuudesta. Tiedon lisääntyminen kasvattaa vanhempien yhteistyön tunnetta.