Pelinkehitys Android - laitteelle
Lahti, Juho (2019)
Lahti, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214034
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin pelinkehitysprosessia Android - laitteelle yhden kehittäjän näkökulmasta. Tarkoituksena oli suunnitella peli Android - laitteille ja kehittää suunniteltu peli käyttäen Unity - ohjelmistoa kehitysympäristönä. Pelimekaniikka, konsepti, käyttöliittymä, laajennettavuus ja jatkokehitys, tarina sekä hahmot suunniteltiin peliä varten. Kaikki peliin vaadittava grafiikka ja äänimateriaali oli tarkoitus tehdä itse. Grafiikoiden luomiseen käytettiin ArtRage - piirto-ohjelmistoa ja animointi tapahtui Unity - ohjelmistolla.
Tuloksena opinnäytetyöstä syntyi suunnitelma pelisovelluksesta ja sen toteuttamisesta, jonka kehitys on vielä kesken.
Yksittäiselle pelin kehittäjälle yksi suurimmista haasteista oli grafiikoiden luominen. Piirtotyylin ja teeman suunnittelu oli suhteellisen vaikeaa ja aikaa vievää piirrettäessä asioita monta kertaa uudelleen eri tavalla. Kokemuksen puute oli haasteena grafiikoiden luonnissa. Pelinkehitysprosessissa olisi hyvä olla mukana sekä ohjelmoija, että graafikko hyvän lopputuloksen takaamiseksi ajallaan.
Tuloksena opinnäytetyöstä syntyi suunnitelma pelisovelluksesta ja sen toteuttamisesta, jonka kehitys on vielä kesken.
Yksittäiselle pelin kehittäjälle yksi suurimmista haasteista oli grafiikoiden luominen. Piirtotyylin ja teeman suunnittelu oli suhteellisen vaikeaa ja aikaa vievää piirrettäessä asioita monta kertaa uudelleen eri tavalla. Kokemuksen puute oli haasteena grafiikoiden luonnissa. Pelinkehitysprosessissa olisi hyvä olla mukana sekä ohjelmoija, että graafikko hyvän lopputuloksen takaamiseksi ajallaan.