2D-grafiikka tasohyppelypeliin
Kaipainen, Sara (2019)
Kaipainen, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214033
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli 2D-grafiikan tuottaminen videopeleihin ja grafiikan erilaisten käyttötarkoituksien tutkiminen. Työssä selvitettiin, kuinka grafiikkaa on tehty jo julkaistuissa videopeleissä ja millaisia tekniikoita niissä on käytetty lisätehosteina. Työssä tutkittiin myös erilaisia polkuja grafiikan teon toteuttamiseksi ja vertailtiin tuotetun grafiikan ominaisuuksia ja eroavaisuuksia. Huomioon otettiin valikoima kuvanmuokkausohjelmia, joiden avulla grafiikkaa pystyy luomaan. Prosessin myötä löydettiin työkaluja, jotka auttoivat grafiikan tuottamisessa.
Grafiikkapaketti tuotettiin kuvanmuokkausohjelmaa apuna käyttäen sen laaja-alaisen työkalutarjonnan pitkälle hiottujen ominaisuuksien vuoksi. Koska grafiikalta vaadittiin moitteetonta toimimista ja monipuolisia käyttömahdollisuuksia pelimoottorin puolella, tutustuttiin työssä pelimoottorin työkalu- ja editointiominaisuuksiin. Niiden vaatimuksien pohjalta toteutettiin grafiikkaa projektia varten. Työhön luotiin seamless-tekniikalla erilaisia tekstuureja, joita pystyttiin käyttämään pelimoottorissa sekä saumattoman skaalauksen että tilemap-tyyppisten pelitoteutusten kanssa. Lisäksi tehtiin sprite-formaattiin sopeutuvia taustaelementtejä sekä hahmo, jolle luotiin erilaisilla tekniikoilla toteutettua grafiikkaa animaatioprosessia silmällä pitäen.
Lopputuloksessa vertailtiin sprite- ja tilemap-metodeilla toteutetun grafiikan hyviä ja huonoja puolia ottaen huomioon ajankäyttö, tarvittava tekninen osaaminen ja visuaalinen lopputulos. Valmiiseen grafiikkapakettiin sisällytettiin mahdollisimman monipuolisia grafiikkaelementtejä, jotta siitä olisi hyötyä monissa erilaisissa 2D-peliprojekteissa. Näin saatiin aikaan toimiva 2D-grafiikkavalikoima opetusmateriaalikäyttöön.
Grafiikkapaketti tuotettiin kuvanmuokkausohjelmaa apuna käyttäen sen laaja-alaisen työkalutarjonnan pitkälle hiottujen ominaisuuksien vuoksi. Koska grafiikalta vaadittiin moitteetonta toimimista ja monipuolisia käyttömahdollisuuksia pelimoottorin puolella, tutustuttiin työssä pelimoottorin työkalu- ja editointiominaisuuksiin. Niiden vaatimuksien pohjalta toteutettiin grafiikkaa projektia varten. Työhön luotiin seamless-tekniikalla erilaisia tekstuureja, joita pystyttiin käyttämään pelimoottorissa sekä saumattoman skaalauksen että tilemap-tyyppisten pelitoteutusten kanssa. Lisäksi tehtiin sprite-formaattiin sopeutuvia taustaelementtejä sekä hahmo, jolle luotiin erilaisilla tekniikoilla toteutettua grafiikkaa animaatioprosessia silmällä pitäen.
Lopputuloksessa vertailtiin sprite- ja tilemap-metodeilla toteutetun grafiikan hyviä ja huonoja puolia ottaen huomioon ajankäyttö, tarvittava tekninen osaaminen ja visuaalinen lopputulos. Valmiiseen grafiikkapakettiin sisällytettiin mahdollisimman monipuolisia grafiikkaelementtejä, jotta siitä olisi hyötyä monissa erilaisissa 2D-peliprojekteissa. Näin saatiin aikaan toimiva 2D-grafiikkavalikoima opetusmateriaalikäyttöön.