RE/MAX Via kiinteistönvälitysliikkeen tunnettuus- ja mielikuvatutkimus Lohjalla
Kurvinen, Taija (2019)
Kurvinen, Taija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214021
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää tutkimuksen avulla, kuinka tunnettu RE/MAX Via kiinteistönvälitysliike on paikallisten keskuudessa. Yritys on toiminut alueella noin kahden vuoden ajan ja tämän opinnäytetyön avulla halutaan tarkempaa tietoa paikallisilta, miten hyvin he tuntevat kyseisen yrityksen. Päätavoitteena oli selvittää siis paikallisilta tuntevatko he RE/MAX Via kiinteistönvälitysliikkeen. Opinnäytetyössä tahdottiin myös selvittää paikallisten suosimat markkinointiviestinnän kanavat, jossa he viettävät päivisin aikaa sekä saada selville, onko markkinointi kohdentunut oikeaan suuntaan ja tavoittanut potentiaaliset asiakkaat. Toimeksiantaja saa opinnäytetyöstä tärkeää tietoa, kuinka markkinointi voisi toimia jatkossa sekä miten tavoittaa potentiaaliset asiakkaat.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri aihealueesta; imago, brändi ja maine. Ne kul-kevat käsi kädessä. Yrityksestä syntyy ensin imago eli mielikuva, josta muotoutuu myöhem-min mahdollisesti brändi. Brändistä puhutaan ja kerrotaan kokemuksia sekä mielipiteitä, josta muodostuu maine yritykselle. Yrityksen on mahdollista vaikuttaa omaan imagoon, brändiin ja maineeseen omalla toiminnallaan. Yrityksen tulee asettaa tavoite millaiseksi se haluaa ja toimia sen mukaan, jotta yritys on asiakkaiden mielessä sellainen, kuin yritys itse toivoo olevansa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin verkkokyselynä sekä haastatteluina. Verkkokyselyn osalta käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Haastattelut toimivat enemmänkin verkkokyselyn tukena sekä taustalla. Tutkimustulosten perusteella oli mahdollista tehdä toimeksiantoyritykselle kehitysehdotus tunnettuuden parantamiseksi.
Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn sekä haastatteluiden avulla. Verkkokysely jaettiin paikallisten erilaisiin Facebook-ryhmiin ja haastattelut tehtiin jalkautumalla paikallisessa kauppakeskuksessa. Tutkimusaineistosta saatiin tuloksia, jotka vastaavat tavoitteisiin.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantoyrityksellä on neutraali asema paikallisten keskuudessa, se ei erotu muista alan yrityksistä, mutta paikalliset ovat tietoisia yrityksestä.
Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta eri aihealueesta; imago, brändi ja maine. Ne kul-kevat käsi kädessä. Yrityksestä syntyy ensin imago eli mielikuva, josta muotoutuu myöhem-min mahdollisesti brändi. Brändistä puhutaan ja kerrotaan kokemuksia sekä mielipiteitä, josta muodostuu maine yritykselle. Yrityksen on mahdollista vaikuttaa omaan imagoon, brändiin ja maineeseen omalla toiminnallaan. Yrityksen tulee asettaa tavoite millaiseksi se haluaa ja toimia sen mukaan, jotta yritys on asiakkaiden mielessä sellainen, kuin yritys itse toivoo olevansa.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin verkkokyselynä sekä haastatteluina. Verkkokyselyn osalta käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Haastattelut toimivat enemmänkin verkkokyselyn tukena sekä taustalla. Tutkimustulosten perusteella oli mahdollista tehdä toimeksiantoyritykselle kehitysehdotus tunnettuuden parantamiseksi.
Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin verkkokyselyn sekä haastatteluiden avulla. Verkkokysely jaettiin paikallisten erilaisiin Facebook-ryhmiin ja haastattelut tehtiin jalkautumalla paikallisessa kauppakeskuksessa. Tutkimusaineistosta saatiin tuloksia, jotka vastaavat tavoitteisiin.
Tutkimustulosten perusteella toimeksiantoyrityksellä on neutraali asema paikallisten keskuudessa, se ei erotu muista alan yrityksistä, mutta paikalliset ovat tietoisia yrityksestä.