Lukivaikeus : kokemukset ja vaikutukset
Mölsä, Silva (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214014
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitettiin lukivaikeutta, miten se ilmenee, mistä se johtuu, miten se voidaan tunnistaa ja millaisia tukimuotoja siihen voidaan antaa. Lisäksi käytettiin apuna kyselyä, jolla saatiin vastauksia siihen, millaisia tukimuotoja lukivaikeuksi-nen henkilö on saanut. Kyselyssä kysyttiin myös, millaisena henkilö näkee oman lukivaikeutensa.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Erilaisten oppijoiden liiton kanssa. Kysely tehtiin kartoittamaan tukimuotoja ja kokemuksia lukivaikeudesta. Kyselyä jaettiin erilais-ten oppijoiden sosiaalisen median kanaviin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetel-mää.
Tulosten perusteella tukea annetaan, mutta se vaihtelee paljon henkilöstä riippuen. Monilla vastaajista oli negatiivisia kokemuksia lukivaikeuteen liittyen ja näkemys omasta lukivaikeudesta oli negatiivinen. Kuitenkin oli myös kokemuksia, jossa oi-kealla tuella, oli lukivaikeuksiselle henkilölle saatu hyviä kokemuksia oppimisesta ja hän oli sinut oppimisvaikeutensa kanssa.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Erilaisten oppijoiden liiton kanssa. Kysely tehtiin kartoittamaan tukimuotoja ja kokemuksia lukivaikeudesta. Kyselyä jaettiin erilais-ten oppijoiden sosiaalisen median kanaviin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusmenetel-mää.
Tulosten perusteella tukea annetaan, mutta se vaihtelee paljon henkilöstä riippuen. Monilla vastaajista oli negatiivisia kokemuksia lukivaikeuteen liittyen ja näkemys omasta lukivaikeudesta oli negatiivinen. Kuitenkin oli myös kokemuksia, jossa oi-kealla tuella, oli lukivaikeuksiselle henkilölle saatu hyviä kokemuksia oppimisesta ja hän oli sinut oppimisvaikeutensa kanssa.