EU:n yleinen tietosuoja-asetus rakennusalan yrityksen toiminnassa
Isotalo, Ronja (2019)
Lataukset:
Isotalo, Ronja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060114009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060114009
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan rakennusalan erityispiirteisiin ja viranomaisvaatimuksiin sekä siihen, miten EU:n tietosuoja-asetus vaikuttaa niihin. Tavoitteena on selvittää, onko tietosuoja-asetus yhteensopiva Suomen lainsäädännössä säädettyjen rakennusalan viranomaisvaatimuksien kanssa. Lopputuloksena on kattava selvitys rakennusalan viranomaisvaatimuksista, tietosuoja-asetuksesta sekä käytännön esimerkkejä käytäntöihin tehtävistä muutoksista.
Toisessa luvussa käyn läpi rakennusalaa, mitä se tarkoittaa ja mitä erityispiirteitä alalla on. Kolmannessa luvussa tutustun rakennusalalle asetettuihin viranomaisvaatimuksiin. Tulkitsen lakeja ja niiden vaatimaa henkilötietojen käsittelyä. Käsittelen Verohallinnolle luovutettavia tietoja ja yhteisen työmaan toimintaa. Tähän sisältyvät tilaajan ja päätoteuttajan tiedonantovelvollisuudet sekä yhteisen työmaan työntekijäluettelo ja henkilötunniste. Myös tarjoukset ja etenkin julkiset hankinnat käydään läpi. Käyn läpi sekä lakeja, johon vaatimukset perustuvat, että käytännön toimintaa.
Neljännessä luvussa käyn läpi tietosuoja-asetusta. Selvitän miten ja millä perusteella henkilötietoja käsitellään sekä mitä kaikkea käsittelyssä pitää ottaa huomioon. Käyn yksityiskohtaisesti läpi kohdat, jotka rakennusalaan vaikuttavat. Teen omaa tulkintaa ja tutustun muiden tahojen tekemiin tulkintoihin.
Viidennessä luvussa vertaan tietosuoja-asetuksen asettamia rajoitteita henkilötietojen käsittelyyn rakennusalan viranomaisvaatimusten kanssa. Millä perusteella henkilötietoja saa luovuttaa viranomaiselle ja milloin Suomen lainsäädännön vaatimukset ovat ristiriidassa tietosuoja-asetuksen kanssa. Selvitän miten tietosuoja-asetus muuttaa henkilötietojen käsittelyä rakennusalan yrityksessä. Etenkin tietosuoja-asetuksen osoitus- ja informointivelvollisuuksien sekä käsittelyperiaatteiden aiheuttamat muutokset selvitetään.
Toisessa luvussa käyn läpi rakennusalaa, mitä se tarkoittaa ja mitä erityispiirteitä alalla on. Kolmannessa luvussa tutustun rakennusalalle asetettuihin viranomaisvaatimuksiin. Tulkitsen lakeja ja niiden vaatimaa henkilötietojen käsittelyä. Käsittelen Verohallinnolle luovutettavia tietoja ja yhteisen työmaan toimintaa. Tähän sisältyvät tilaajan ja päätoteuttajan tiedonantovelvollisuudet sekä yhteisen työmaan työntekijäluettelo ja henkilötunniste. Myös tarjoukset ja etenkin julkiset hankinnat käydään läpi. Käyn läpi sekä lakeja, johon vaatimukset perustuvat, että käytännön toimintaa.
Neljännessä luvussa käyn läpi tietosuoja-asetusta. Selvitän miten ja millä perusteella henkilötietoja käsitellään sekä mitä kaikkea käsittelyssä pitää ottaa huomioon. Käyn yksityiskohtaisesti läpi kohdat, jotka rakennusalaan vaikuttavat. Teen omaa tulkintaa ja tutustun muiden tahojen tekemiin tulkintoihin.
Viidennessä luvussa vertaan tietosuoja-asetuksen asettamia rajoitteita henkilötietojen käsittelyyn rakennusalan viranomaisvaatimusten kanssa. Millä perusteella henkilötietoja saa luovuttaa viranomaiselle ja milloin Suomen lainsäädännön vaatimukset ovat ristiriidassa tietosuoja-asetuksen kanssa. Selvitän miten tietosuoja-asetus muuttaa henkilötietojen käsittelyä rakennusalan yrityksessä. Etenkin tietosuoja-asetuksen osoitus- ja informointivelvollisuuksien sekä käsittelyperiaatteiden aiheuttamat muutokset selvitetään.