Arvot ja luottamus työyhteisössä
Södergård, Kaisa-Liisa (2019)
Södergård, Kaisa-Liisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113997
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten yhtiön arvot näkyvät erään Scandic Hotelsin yksikön toiminnassa. Scandic Hotelleilla on 280 hotellia ja se on Pohjoismaiden suurin hotelliketju. Tutkimuksessa käsiteltiin arvoja ja niiden merkitystä työyhteisössä, sekä niiden jalkauttamista arkiseen tekemiseen. Työssä selvitettiin myös tukevatko arvot esimiesten päivittäistä työtä. Aiheena oli myös selvittää luottamuksen tärkeyttä esimiehen ja työntekijän välisessä suhteessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin majoitusalan nykyhetkeä ja tulevaisuutta sekä alalla olevia esimiestehtäviä. Tulevaisuuden haasteina on alan työntekijäpula, sukupolvien väliset erot ja odotukset työpaikoista sekä esimiestyön murros. Matkailuala on tulevaisuudessa yksi maamme tärkeimmistä työllistäjistä, mutta alalle hakeutuvista työntekijöistä on suuri pula. Tämän vuoksi onnistuneen esimiestyön merkitys tulee olemaan tulevaisuudessa vieläkin tärkeämmässä asemassa. Onnistuneella esimiestyöllä varmistetaan yrityksen arvojen toteutuminen, jokaisen ihmisen päivittäisessä tekemisessä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisesti haastattelemalla yksikön esimiehiä. Haastattelujen perusteella selvisi, että toimeksiantajayritys on jalkauttanut arvonsa operaatioihin systemaattisesti. Lisäksi esimiehiä on kannustettu arvojen mukaiseen toimintaan erilaisilla johtamiskoulutuksilla. Työntekijöitä palkitaan arvojen mukaisesta toiminnasta kuukausittain tai useammin. Haasteena saattaa olla kulttuurissa piilevät vanhat arvot ja toimintatavat sekä uudenlainen valmentava johtamiskulttuuri, jota ei ole vielä sisäistetty. Haastatteluissa nousi esille palautteen annon tärkeys esimiehen keinona varmistaa arvojen jalkauttamisessa yksiköiden arkeen. Työn tuloksien perusteella työssä pohditaan kehitys-ehdotuksia ja mahdollisia jatkotutkimuksien aiheita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin majoitusalan nykyhetkeä ja tulevaisuutta sekä alalla olevia esimiestehtäviä. Tulevaisuuden haasteina on alan työntekijäpula, sukupolvien väliset erot ja odotukset työpaikoista sekä esimiestyön murros. Matkailuala on tulevaisuudessa yksi maamme tärkeimmistä työllistäjistä, mutta alalle hakeutuvista työntekijöistä on suuri pula. Tämän vuoksi onnistuneen esimiestyön merkitys tulee olemaan tulevaisuudessa vieläkin tärkeämmässä asemassa. Onnistuneella esimiestyöllä varmistetaan yrityksen arvojen toteutuminen, jokaisen ihmisen päivittäisessä tekemisessä.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisesti haastattelemalla yksikön esimiehiä. Haastattelujen perusteella selvisi, että toimeksiantajayritys on jalkauttanut arvonsa operaatioihin systemaattisesti. Lisäksi esimiehiä on kannustettu arvojen mukaiseen toimintaan erilaisilla johtamiskoulutuksilla. Työntekijöitä palkitaan arvojen mukaisesta toiminnasta kuukausittain tai useammin. Haasteena saattaa olla kulttuurissa piilevät vanhat arvot ja toimintatavat sekä uudenlainen valmentava johtamiskulttuuri, jota ei ole vielä sisäistetty. Haastatteluissa nousi esille palautteen annon tärkeys esimiehen keinona varmistaa arvojen jalkauttamisessa yksiköiden arkeen. Työn tuloksien perusteella työssä pohditaan kehitys-ehdotuksia ja mahdollisia jatkotutkimuksien aiheita.