Orgaanisen Facebook-markkinoinnin vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen : Case: Elämyslahjat Oy
Laine, Ida (2019)
Laine, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113960
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten orgaaninen Facebook-markkinointi vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen ja tukee ostopäätöstä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yritykselle Elämyslahjat Oy. Tarkoituksena oli erilaisia tutkimusmenetelmiä käyttäen saada selville, minkälaisiin julkaisuihin kuluttajat reagoivat Facebookissa ja miten he toimivat ostoprosessin eri vaiheissa kohti ostopäätöstä. Opinnäytetyössä ei huomioitu maksettua mainontaa, vaan ainoastaan orgaaninen eli maksuton markkinointi Facebookissa.
Teoriaperusta koostui digitaalisesta markkinointiviestinnästä sekä sosiaalisesta mediasta. Teoriaosuudessa avattiin sisältömarkkinointia ja sen strategioita. Teoriaa kerättiin myös kuluttajakäyttäytymisestä ja ostopäätöksen teosta. Teoriaperusta on rakennettu alan kirjallisuutta sekä elektronisia tietolähteitä käyttäen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Empiirisessä osuudes-sa tiedonhankintatapana käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin sähköisellä alustal-la. Kyselylomake jaettiin Elämyslahjat Oy:n Facebook-sivulla. Tutkimustietoa kerättiin myös yrityksen myyntilukemista sekä Facebook-julkaisujen käyttäjäreagoinneista.
Tutkimustulosten perusteella Elämyslahjat Oy:n orgaanisista Facebook-julkaisuista ar-vontaa käsittelevä julkaisu aktivoi eniten kuluttajia reagoimaan ja ostamaan julkaisussa esillä olevaa tuotetta. Kyselytutkimuksesta kävi ilmi, että kuluttajat kokevat toisinaan Facebook-julkaisuilla olevan vaikutusta ostopäätökseensä ja moni myös ostaa Face-bookissa näkemiään tuotteita tai palveluita. Yleisin tapa reagoida kiinnostavaan julkai-suun oli kyselyn perusteella tykätä tai klikata julkaisun linkkiä. Tutkimustulosten perus-teella rakennettiin asiakkaan palvelupolku, josta käy ilmi keskeisimmät kohtaamispisteet asiakkaan ja yrityksen välillä.
Teoriaperusta koostui digitaalisesta markkinointiviestinnästä sekä sosiaalisesta mediasta. Teoriaosuudessa avattiin sisältömarkkinointia ja sen strategioita. Teoriaa kerättiin myös kuluttajakäyttäytymisestä ja ostopäätöksen teosta. Teoriaperusta on rakennettu alan kirjallisuutta sekä elektronisia tietolähteitä käyttäen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Empiirisessä osuudes-sa tiedonhankintatapana käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin sähköisellä alustal-la. Kyselylomake jaettiin Elämyslahjat Oy:n Facebook-sivulla. Tutkimustietoa kerättiin myös yrityksen myyntilukemista sekä Facebook-julkaisujen käyttäjäreagoinneista.
Tutkimustulosten perusteella Elämyslahjat Oy:n orgaanisista Facebook-julkaisuista ar-vontaa käsittelevä julkaisu aktivoi eniten kuluttajia reagoimaan ja ostamaan julkaisussa esillä olevaa tuotetta. Kyselytutkimuksesta kävi ilmi, että kuluttajat kokevat toisinaan Facebook-julkaisuilla olevan vaikutusta ostopäätökseensä ja moni myös ostaa Face-bookissa näkemiään tuotteita tai palveluita. Yleisin tapa reagoida kiinnostavaan julkai-suun oli kyselyn perusteella tykätä tai klikata julkaisun linkkiä. Tutkimustulosten perus-teella rakennettiin asiakkaan palvelupolku, josta käy ilmi keskeisimmät kohtaamispisteet asiakkaan ja yrityksen välillä.