Pelattavuus modulaarisessa kenttäsuunnittelussa
Erola, Eira (2019)
Erola, Eira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060113945
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda moduulikokoelma, jonka avulla pelinkehityksessä tapahtuvaa kenttäsuunnittelua ja rakennustyötä voidaan tehostaa. Moduuleja suunniteltiin kymmeniä, ja niiden avulla rakennettiin kaksi suurta hallirakennusta pelimaailmaan. Hallien käyttötarkoitukset ovat resurssien keruu ja niiden käsittely.
Modulaarisuus on merkittävä työkalu pelinkehitystyössä, ja se tehostaa erityisesti kenttäsuunnittelutyötä. Erityisesti avoimen pelimaailman kentät ovat usein valtavia, mutta modulaarisuudella jopa pienet kehitystiimit voivat tuottaa suuriakin kenttiä melko lyhyessä ajassa.
Käytettävyys on tärkeä osa pelisuunnittelua, ja pelit, joissa käytettävyys on huomioitu erinomaisesti, erottuvat helpommin joukosta kuin sellaiset, joissa käytettävyyteen ei ole juurikaan kiinnitetty huomiota tai sitä ei ole ajateltu lainkaan. Käytettävyys vaikuttaa siihen, miten pelaaja kokee pelaamisen. Käytettävyydeltään huonosti toteutetut pelit jäävät helposti kilpailussa muiden jalkoihin.
Työssä kehitettiin lähes 80 erilaista moduulia, joilla toteutettiin kaksi käyttökohteiltaan ja ulkomuodoltaan erilaista hallia. Ensimmäinen halleista luotiin asteroidien louhintapaikaksi ja toinen tehtaaksi. Moduuleista suurin osa oli erilaisia seinien rakentamiseen käytettäviä osia, mutta myös katolle, lattialle ja pylväille luotiin omat moduulinsa. Molemmat hallit saatiin rakennettua valmiiksi pelkästään näiden luotujen moduulien avulla. Toistaiseksi vain asteroidinlouhintahalli on otettu käyttöön.
Moduulien ja hallien käytettävyyttä pohdittiin jo niiden kehitysvaiheessa, mutta halleista löytyi vielä lopullistenkin versioiden tarkastelun jälkeen muutamia kehityskohteita. Halleja on helppo jatkokehittää juuri niiden modulaarisuuden vuoksi, ja esimerkiksi uusien oviaukkojen lisääminen on yksinkertaista. Moduulikokoelmaan voisi kehitellä lisää moduuleja, jolloin hallien välille voisi luoda runsaammin vaihtelua.
Modulaarisuus on merkittävä työkalu pelinkehitystyössä, ja se tehostaa erityisesti kenttäsuunnittelutyötä. Erityisesti avoimen pelimaailman kentät ovat usein valtavia, mutta modulaarisuudella jopa pienet kehitystiimit voivat tuottaa suuriakin kenttiä melko lyhyessä ajassa.
Käytettävyys on tärkeä osa pelisuunnittelua, ja pelit, joissa käytettävyys on huomioitu erinomaisesti, erottuvat helpommin joukosta kuin sellaiset, joissa käytettävyyteen ei ole juurikaan kiinnitetty huomiota tai sitä ei ole ajateltu lainkaan. Käytettävyys vaikuttaa siihen, miten pelaaja kokee pelaamisen. Käytettävyydeltään huonosti toteutetut pelit jäävät helposti kilpailussa muiden jalkoihin.
Työssä kehitettiin lähes 80 erilaista moduulia, joilla toteutettiin kaksi käyttökohteiltaan ja ulkomuodoltaan erilaista hallia. Ensimmäinen halleista luotiin asteroidien louhintapaikaksi ja toinen tehtaaksi. Moduuleista suurin osa oli erilaisia seinien rakentamiseen käytettäviä osia, mutta myös katolle, lattialle ja pylväille luotiin omat moduulinsa. Molemmat hallit saatiin rakennettua valmiiksi pelkästään näiden luotujen moduulien avulla. Toistaiseksi vain asteroidinlouhintahalli on otettu käyttöön.
Moduulien ja hallien käytettävyyttä pohdittiin jo niiden kehitysvaiheessa, mutta halleista löytyi vielä lopullistenkin versioiden tarkastelun jälkeen muutamia kehityskohteita. Halleja on helppo jatkokehittää juuri niiden modulaarisuuden vuoksi, ja esimerkiksi uusien oviaukkojen lisääminen on yksinkertaista. Moduulikokoelmaan voisi kehitellä lisää moduuleja, jolloin hallien välille voisi luoda runsaammin vaihtelua.