Pedagogiikkaa aamusta iltaan: Iltahoidon pedagogiikan kehittäminen Kilpiäisten päiväkodissa
Simanainen, Sari; Rautavuo, Pirita (2019)
Simanainen, Sari
Rautavuo, Pirita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää iltahoidon pedagogiikkaa Kilpiäisten päiväkodissa. Iltahoidoksi määriteltiin kello 17-23 välillä tapahtuva varhaiskasvatus. Opinnäytetyössä tehtiin näkyväksi iltahoidon erityispiirteitä ja tarkasteltiin, millaisena Kilpiäisten päiväkodin tarjoama iltahoito näyttäytyy pedagogiikan näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä Kilpiäisten päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajille sekä iltahoitoa Kilpiäisten päiväkodissa tekeville hoitajille. Kyselylomakkeessa kysyttiin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia iltahoidosta sekä iltahoidon pedagogiikkaa koskevia kehittämisideoita. Kyselylomake annettiin 14 työntekijälle, johon vastasi 11 työntekijää.
Kyselyn vastausten mukaan opettajien mielikuvat ja hoitajien näkemykset iltahoidosta ja sen tarpeista erosivat toisistaan, mikä on este iltahoidon pedagogiikan kehittymiselle. Toisaalta sekä opettajat että hoitajat kokivat, että heillä on mahdollisuuksia vaikuttaa iltahoidon aikana tapahtuvaan toimintaan, mikä lisää mahdollisuuksia pedagogiikan kehittämiselle.
Opinnäytetyön tulosten mukaan iltahoidon pedagogiikkaa voidaan kehittää parhaiten opettajien ja iltahoitoa tekevien hoitajien yhteisen suunnittelun avulla. Oppimisympäristön muokkaus on osa pedagogista toimintaa ja kyselyn mukaan Kilpiäisten päiväkodin iltahoidon toimintaympäristö vaatii muutoksia, vastatakseen paremmin iltahoidon tarpeisiin. Kehittämisen näkökulmasta lasten osallisuus tulee näkyä vahvemmin iltahoidon pedagogisen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, ja se toteutettiin puolistrukturoituna kyselynä Kilpiäisten päiväkodin varhaiskasvatuksen opettajille sekä iltahoitoa Kilpiäisten päiväkodissa tekeville hoitajille. Kyselylomakkeessa kysyttiin työntekijöiden näkemyksiä ja kokemuksia iltahoidosta sekä iltahoidon pedagogiikkaa koskevia kehittämisideoita. Kyselylomake annettiin 14 työntekijälle, johon vastasi 11 työntekijää.
Kyselyn vastausten mukaan opettajien mielikuvat ja hoitajien näkemykset iltahoidosta ja sen tarpeista erosivat toisistaan, mikä on este iltahoidon pedagogiikan kehittymiselle. Toisaalta sekä opettajat että hoitajat kokivat, että heillä on mahdollisuuksia vaikuttaa iltahoidon aikana tapahtuvaan toimintaan, mikä lisää mahdollisuuksia pedagogiikan kehittämiselle.
Opinnäytetyön tulosten mukaan iltahoidon pedagogiikkaa voidaan kehittää parhaiten opettajien ja iltahoitoa tekevien hoitajien yhteisen suunnittelun avulla. Oppimisympäristön muokkaus on osa pedagogista toimintaa ja kyselyn mukaan Kilpiäisten päiväkodin iltahoidon toimintaympäristö vaatii muutoksia, vastatakseen paremmin iltahoidon tarpeisiin. Kehittämisen näkökulmasta lasten osallisuus tulee näkyä vahvemmin iltahoidon pedagogisen toiminnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.