Audiovisuaalinen dissonanssi dokumentaarisessa elokuvassa : tarkastelussa kahden kokeellisen dokumentaarisen lyhytelokuvan tekoprosessit
Luomala, Niina (2019)
Luomala, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113876
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni audiovisuaalista dissonanssia dokumentaarisessa elokuvassa. Rajaan aiheeni äänen ja kuvan erottamiseen sekä toisiinsa kuulumattomien äänen ja kuvan yhdistämiseen ilmaisukeinona. Työ on laadullinen tutkimus, johon sisältyy produktio.
Produktioni on kokeellinen lyhytdokumentti, joka yhdistelee luontokuvia kaupungin äänimaisemiin, joissa ihmiset kertovat mietteitään luonnosta. Elokuvan kesto on noin viisi minuuttia. Kuvamateriaali on kuvattu eri puolilta Suomea kesällä ja syksyllä 2018. Leikkaus ja äänikäsittelyvaihe tapahtuvat rinnakkain tutkimuksen tekemisen kanssa, jotta ajatustyö konkretisoituu ja tutkimus voi vaikuttaa lopulliseen produktioon.
Vertaan opinnäytetyössä omaa tekoprosessiani Jaana Puhakan Vesikaupunkeja -elokuvan tekoprosessiin. Valitsin tarkasteluun kyseisen elokuvan, koska se hyödyntää audiovisuaalista dissonanssia mielestäni melko samalla tavalla, kuin mihin itse pyrin produktiossani. Puhakka on käsikirjoittanut, ohjannut, leikannut sekä tuottanut Vesikaupunkeja -elokuvan, joten pystyin haastattelemaan häntä eri työvaiheista. Tekoprosessin vertailu tapahtuu puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja omalla pohdinnalla.
Selvitän tutkimuksessani, mitä Puhakka on halunnut ilmaista äänen ja kuvan erottamisella, kuinka hän päätyi kyseiseen ratkaisuun ja mitä hän ajattelee menetelmästä ilmaisukeinona. Lisäksi minua kiinnostaa, millaisia lainalaisuuksia hän noudattaa toisiinsa kuulumattomien kuvan ja äänen yhdistämisessä, ja kuinka paljon valintoja ohjaa järkiajattelu ja kuinka paljon intuitio. In my thesis I study audiovisual dissonance in documentary films. My subject is the separation of sound and image and combining unrelated sounds and images in documentary films. It is a qualitative research that includes production.
My production is an experimental short documentary that combines nature images with the city's soundscape, where people talk about nature. The movie lasts about five minutes. The footage has been videographed from all over Finland in the summer and in the autumn of 2018. Video post-production and sound processing are done in parallel with the research so the research can affect the production and also make the conceptualization more concrete.
In my thesis, I compare the making process of my production to the making process of Jaana Puhakka’s movie Water Cities (2009). I chose this particular movie because I think it uses audiovisual dissonance in a similar way I am pursuing in my production. Puhakka has written, directed, edited and also produced Water Cities so I could interview her about all the different steps of the process. Comparison of the processes is done with a semi-structured theme interview and by my own reflection.
In my research, I will find out what Puhakka has intented to express by separating sound and image, how she ended up with that solution and what she thinks of the method as a means of expression. In addition, I am interested in what kind of legality she observes in combining unrelated images and sound, and how much choices are guided by reasoning in proportion to intuition.
Produktioni on kokeellinen lyhytdokumentti, joka yhdistelee luontokuvia kaupungin äänimaisemiin, joissa ihmiset kertovat mietteitään luonnosta. Elokuvan kesto on noin viisi minuuttia. Kuvamateriaali on kuvattu eri puolilta Suomea kesällä ja syksyllä 2018. Leikkaus ja äänikäsittelyvaihe tapahtuvat rinnakkain tutkimuksen tekemisen kanssa, jotta ajatustyö konkretisoituu ja tutkimus voi vaikuttaa lopulliseen produktioon.
Vertaan opinnäytetyössä omaa tekoprosessiani Jaana Puhakan Vesikaupunkeja -elokuvan tekoprosessiin. Valitsin tarkasteluun kyseisen elokuvan, koska se hyödyntää audiovisuaalista dissonanssia mielestäni melko samalla tavalla, kuin mihin itse pyrin produktiossani. Puhakka on käsikirjoittanut, ohjannut, leikannut sekä tuottanut Vesikaupunkeja -elokuvan, joten pystyin haastattelemaan häntä eri työvaiheista. Tekoprosessin vertailu tapahtuu puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja omalla pohdinnalla.
Selvitän tutkimuksessani, mitä Puhakka on halunnut ilmaista äänen ja kuvan erottamisella, kuinka hän päätyi kyseiseen ratkaisuun ja mitä hän ajattelee menetelmästä ilmaisukeinona. Lisäksi minua kiinnostaa, millaisia lainalaisuuksia hän noudattaa toisiinsa kuulumattomien kuvan ja äänen yhdistämisessä, ja kuinka paljon valintoja ohjaa järkiajattelu ja kuinka paljon intuitio.
My production is an experimental short documentary that combines nature images with the city's soundscape, where people talk about nature. The movie lasts about five minutes. The footage has been videographed from all over Finland in the summer and in the autumn of 2018. Video post-production and sound processing are done in parallel with the research so the research can affect the production and also make the conceptualization more concrete.
In my thesis, I compare the making process of my production to the making process of Jaana Puhakka’s movie Water Cities (2009). I chose this particular movie because I think it uses audiovisual dissonance in a similar way I am pursuing in my production. Puhakka has written, directed, edited and also produced Water Cities so I could interview her about all the different steps of the process. Comparison of the processes is done with a semi-structured theme interview and by my own reflection.
In my research, I will find out what Puhakka has intented to express by separating sound and image, how she ended up with that solution and what she thinks of the method as a means of expression. In addition, I am interested in what kind of legality she observes in combining unrelated images and sound, and how much choices are guided by reasoning in proportion to intuition.