Refleksi? -kortit : Väline itsetuntemuksen ja dialogitaitojen kehittämiseen
Koivuluoma, Päivi (2019)
Koivuluoma, Päivi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113850
Tiivistelmä
Ohjaustyön monimuotoiseen toimintaympäristöön pyrittäessä omalla osaamisella tulisi voida näkyvästi erottua muista toimijoista työllistymisen varmistamiseksi. Uutena itsenäisenä ammatinharjoittajana parhaiten erityisosaamista ja toimijuutta kuvaa tuote, jossa yhdistyvät toimijan arvopohja, työn tavoitteellisuus sekä tuotteesta käyttäjälleen saatava konkreettinen hyöty. Tuotteen markkinoitavuuden ja vaikuttavuuden arvioimiseksi sekä edelleen kehittämiseksi opinnäytetyön tavoite oli kerätä käyttäjäkokemuksia laaditusta työvälineestä.
Refleksi? -korttien kokeilua varten järjestettiin kaksi Kohti dialogitaitoja -nimistä työpajaa. Työpajoihin osallistui odotettua vähemmän ihmisiä. Kortteja kokeiltiin myös sekä itsenäisesti että pari- ja yksilötyöskentelynä. Koekäyttäjille teetettiin kyselyt ennen korttien käyttöä ja niiden jälkeen. Kyselyiden samansisältöisten väittämien vertailusta saatiin vain suuntaa antavia tuloksia. Parhaiten Refleksi? -korttien ja niihin liittyvien harjoitusten vaikutuksia kuvaavat käyttäjien omat arviot ja heiltä saadut palautteet sekä menetelmästä käydyt keskustelut ja laatijan omat havainnot.
Opinnäytetyön tuloksena laaditut Refleksi? -kortit harjoituksineen osoittautuivat nykyisistä olemassa olevista korttimuotoisista välineistä poikkeaviksi. Niiden erityisyys selittynee korttien kuvituksella sekä niihin valituilla sanapareilla. Sanaparien, kuvien ja harjoitusten tehtävä on altistaa käyttäjänsä luovaan ajatteluun, reflektioon sekä eri näkökulmien tarkasteluun. Muiden menetelmien tavoin työskentelyllä pyritään kiertämään totuttuja ajattelumalleja. Keskeisimpiä oivalluksia korttien käytöstä oli menetelmään keskittymiseen ja pohtimaan pysähtymiseen tarvittava aika, joka on myös dialogiin pyrittäessä olennaista.
Tehdyn työn perusteella laaditun työvälineen toimivuudesta ja kehittämiskohteista saatiin riittävästi tietoa ja kokemuksia, joita hyödynnetään tuotteen jatkokehitystyössä sekä markkinointia kohdennettaessa. Kiinnostus Refleksi? -korttien omaperäisyyteen rohkaisee alustavasti pienen kokeiluerän tuottamiseen. Jatkokäyttäjät valikoitunevat työnohjaustyötä tekevistä sekä erilaisten vertaisryhmien toimijoista. Työvälineen tarkempaa esittelyä varten voidaan järjestää myös erilaisia työpajoja tai koulutuksia. Työn jalkautus alkanee vuoden 2019 aikana.
Tulevaisuuden työelämäkulttuurin omaksuminen edellyttää tallettavan kasvatuksen periaatteista siirtymistä kohti dialogisempaa keskustelukulttuuria. Omasta työstä ja toimijuudesta vastuun oton ja kantamisen tulee näkyä johdonmukaisesti toiminnassamme, jotta ne siirtyisivät kestävästi myös tulevaisuuden työelämätoimijoiden – lasten ja nuorten kyvykkyyksiksi. Ohjaus- ja kasvatustyössä tämä edellyttää myös oman asiantuntijuuden jatkuvaa ja rehellistä reflektointia. Refleksi? -korteilla kuka tahansa voi dialogitaitojen lisäksi kehittää useita muitakin läsnäolevan kohtaamisen edellyttäviä taitoja.
Refleksi? -korttien kokeilua varten järjestettiin kaksi Kohti dialogitaitoja -nimistä työpajaa. Työpajoihin osallistui odotettua vähemmän ihmisiä. Kortteja kokeiltiin myös sekä itsenäisesti että pari- ja yksilötyöskentelynä. Koekäyttäjille teetettiin kyselyt ennen korttien käyttöä ja niiden jälkeen. Kyselyiden samansisältöisten väittämien vertailusta saatiin vain suuntaa antavia tuloksia. Parhaiten Refleksi? -korttien ja niihin liittyvien harjoitusten vaikutuksia kuvaavat käyttäjien omat arviot ja heiltä saadut palautteet sekä menetelmästä käydyt keskustelut ja laatijan omat havainnot.
Opinnäytetyön tuloksena laaditut Refleksi? -kortit harjoituksineen osoittautuivat nykyisistä olemassa olevista korttimuotoisista välineistä poikkeaviksi. Niiden erityisyys selittynee korttien kuvituksella sekä niihin valituilla sanapareilla. Sanaparien, kuvien ja harjoitusten tehtävä on altistaa käyttäjänsä luovaan ajatteluun, reflektioon sekä eri näkökulmien tarkasteluun. Muiden menetelmien tavoin työskentelyllä pyritään kiertämään totuttuja ajattelumalleja. Keskeisimpiä oivalluksia korttien käytöstä oli menetelmään keskittymiseen ja pohtimaan pysähtymiseen tarvittava aika, joka on myös dialogiin pyrittäessä olennaista.
Tehdyn työn perusteella laaditun työvälineen toimivuudesta ja kehittämiskohteista saatiin riittävästi tietoa ja kokemuksia, joita hyödynnetään tuotteen jatkokehitystyössä sekä markkinointia kohdennettaessa. Kiinnostus Refleksi? -korttien omaperäisyyteen rohkaisee alustavasti pienen kokeiluerän tuottamiseen. Jatkokäyttäjät valikoitunevat työnohjaustyötä tekevistä sekä erilaisten vertaisryhmien toimijoista. Työvälineen tarkempaa esittelyä varten voidaan järjestää myös erilaisia työpajoja tai koulutuksia. Työn jalkautus alkanee vuoden 2019 aikana.
Tulevaisuuden työelämäkulttuurin omaksuminen edellyttää tallettavan kasvatuksen periaatteista siirtymistä kohti dialogisempaa keskustelukulttuuria. Omasta työstä ja toimijuudesta vastuun oton ja kantamisen tulee näkyä johdonmukaisesti toiminnassamme, jotta ne siirtyisivät kestävästi myös tulevaisuuden työelämätoimijoiden – lasten ja nuorten kyvykkyyksiksi. Ohjaus- ja kasvatustyössä tämä edellyttää myös oman asiantuntijuuden jatkuvaa ja rehellistä reflektointia. Refleksi? -korteilla kuka tahansa voi dialogitaitojen lisäksi kehittää useita muitakin läsnäolevan kohtaamisen edellyttäviä taitoja.