Yritysten ostokäyttäytyminen elintarvikkeiden verkkokaupassa : case K-Market Puhakka
Saarinen, Joonas (2019)
Saarinen, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113848
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin K-Market Puhakan elintarvikeverkkokaupan mahdollisuuksia keskittyä palvelemaan enemmän yritysasiakkaita. Aiheeseen tartuttiin tutkimalla jo palvelua käyttävien yritysten ostokäyttäytymistä sekä yrityksiä, jotka eivät olleet K-Market Puhakan elintarvikeverkkokauppaa käyttäneet. Näin pyrittiin löytämään molemmista yritysryhmistä mahdollisia syitä palvelun käyttöön tai käyttämättömyyteen. Tutkimuksen tulosten avulla tuotettiin kehitysehdotuksia, joiden avulla K-Market Puhakka voi keskittyä elintarvikeverkkokaupassaan palvelemaan yrityksiä ennen kuin kuluttajia.
Opinnäytetyötutkimus tuotettiin kaksiosaisena kyselynä. Kvantitatiivisen tutkimuksen ensimmäinen osa kohdistettiin jo palvelua käyttäviin yrityksiin ja se tehtiin kirjekyselynä, joka toimitettiin yrityksille ruokatoimitusten yhteydessä. Tutkimuksen toinen osa järjestettiin verkkokyselynä, johon valittiin satunnaisia yrityksiä elintarvikeverkkokaupan toimitusalueelta. Vastauksista hyväksyttiin vain niiden yritysten vastaus, jotka eivät olleet K-Market Puhakan elintarvikeverkkokauppaa käyttäneet.
Tutkimustulokset osoittivat, että jo palvelua käyttävät yritykset ovat erittäin tyytyväisiä palvelun eri osa-alueisiin. Yritykset eivät kuitenkaan löytäneet K-Market Puhakan haluamalla tavalla palvelua verkosta tai sosiaalisesta mediasta. Yritykset osoittivat suurta kiinnostusta palvelua kohtaan ja olivat valmiita testaamaan toisen palveluntarjoajan vastaavaa palvelua, jos olivat vastaavaa elintarvikeverkkokauppaa aikaisemmin käyttäneet.
Tämä opinnäytetyö antaa useita mahdollisuuksia jatkaa tutkimusta tai tehdä toiminnallinen opinnäytetyö aiheesta. K-Market Puhakan elintarvikeverkkokaupasta voidaan tutkia eri osa-alueita tai tehdä toiminnallinen markkinointikampanja, jolla saavutettaisiin kohdeyrityksiä paremmin niin verkossa, kuin sosiaalisessa mediassa. This thesis explored the possibilities of K-Market Puhakka's online grocery store to focus on serving corporate customers. The topic was tackled by examining the purchasing behavior of companies already using the service, and the interest of companies that did not use the service. The research produced development suggestions, which with K-Market Puhakka can concentrate its online grocery store to better serve corporate customers than consumers.
The thesis research was produced as a two-part survey. The first part of the quantitative study was conducted as a letter survey. It was sent to companies in connection with order deliveries.
The second part of the study was kept as an online survey for random companies from the delivery area.
The results of the research showed that companies already using the service are very satisfied with the different aspects of the service. However, the companies did not find K-Market Puhaka's service on the web or social media. Several companies said they were ready to test same kind of an service from another service provider. The main result of the study was that companies are very interested in using the service.
This thesis provides several opportunities to continue research or to do a functional thesis on the subject. K-Market Puhakka's grocery stores different areas can be studied or there can be made a functional marketing campaign to better target companies both online and in social media.
Opinnäytetyötutkimus tuotettiin kaksiosaisena kyselynä. Kvantitatiivisen tutkimuksen ensimmäinen osa kohdistettiin jo palvelua käyttäviin yrityksiin ja se tehtiin kirjekyselynä, joka toimitettiin yrityksille ruokatoimitusten yhteydessä. Tutkimuksen toinen osa järjestettiin verkkokyselynä, johon valittiin satunnaisia yrityksiä elintarvikeverkkokaupan toimitusalueelta. Vastauksista hyväksyttiin vain niiden yritysten vastaus, jotka eivät olleet K-Market Puhakan elintarvikeverkkokauppaa käyttäneet.
Tutkimustulokset osoittivat, että jo palvelua käyttävät yritykset ovat erittäin tyytyväisiä palvelun eri osa-alueisiin. Yritykset eivät kuitenkaan löytäneet K-Market Puhakan haluamalla tavalla palvelua verkosta tai sosiaalisesta mediasta. Yritykset osoittivat suurta kiinnostusta palvelua kohtaan ja olivat valmiita testaamaan toisen palveluntarjoajan vastaavaa palvelua, jos olivat vastaavaa elintarvikeverkkokauppaa aikaisemmin käyttäneet.
Tämä opinnäytetyö antaa useita mahdollisuuksia jatkaa tutkimusta tai tehdä toiminnallinen opinnäytetyö aiheesta. K-Market Puhakan elintarvikeverkkokaupasta voidaan tutkia eri osa-alueita tai tehdä toiminnallinen markkinointikampanja, jolla saavutettaisiin kohdeyrityksiä paremmin niin verkossa, kuin sosiaalisessa mediassa.
The thesis research was produced as a two-part survey. The first part of the quantitative study was conducted as a letter survey. It was sent to companies in connection with order deliveries.
The second part of the study was kept as an online survey for random companies from the delivery area.
The results of the research showed that companies already using the service are very satisfied with the different aspects of the service. However, the companies did not find K-Market Puhaka's service on the web or social media. Several companies said they were ready to test same kind of an service from another service provider. The main result of the study was that companies are very interested in using the service.
This thesis provides several opportunities to continue research or to do a functional thesis on the subject. K-Market Puhakka's grocery stores different areas can be studied or there can be made a functional marketing campaign to better target companies both online and in social media.