Nuken ja näyttelijän eroavaisuuksista : egon vaikutus ilmaisuun
Lahtinen, Jutta (2019)
Lahtinen, Jutta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113809
Tiivistelmä
Käsittelen kirjallisessa opinnäytetyössäni nuken ilmaisun tekniikkaa suhteessa näyttelijän ilmaisuun. Havainnoin nuken ja näyttelijän ilmaisujen eroja katsojan näkökulmasta sekä pohdin nuken teeskentelemättömyyttä ja miten se mielestäni vaikuttaa myönteisesti nuken ilmaisuun.
Käsittelen myös näyttelijän egoa ja miten se puolestaan vaikuttaa rajoittavasti näyttelijän ilmaisuun ja tämän läsnäoloon lavalla. Esittelen opinnäytetyössäni tulkintani myös siitä, että mitkä seikat vievät näyttelijää kohti teennäistä ilmaisua sekä esittelen, mistä havainnoista ja nuken ilmaisun tekniikan työkaluista voisi olla hyötyä näyttelijälle, hänen pyrkiessään kohti teeskentelemätöntä ilmaisua.
Kirjallisen opinnäytetyöni johtopäätös on se, että nukke ilmentää puhdasta ilmaisua, joka palvelee hyvin katsojan katsomiskokemusta. Tulkitsen periaatteet kokemusteni sekä Turun ammattikorkeakoulussa opitun kautta. In my literary thesis I process puppet’s expression technique according to actor’s expression. I observe the differences between puppet’s and actor’s expressions through viewer’s point of view and I reflect on puppet’s unaffectedness and how it affects positively in puppet’s expression.
In this thesis I also process actor’s ego and how, for one, it restricts actor’s expression and affects his/her/their presence on stage. I also process my interpretation on what causes actor to go towards pretentious expression and I give my discoveries and puppet’s expression technique tools that might be useful for actor going towards unaffectedness.
Conclusion in my literary thesis is that puppet embodies pure expression which serves well viewer experience. I interpret these principles through my experiences and through my studies in Turku University of applied studies.
Käsittelen myös näyttelijän egoa ja miten se puolestaan vaikuttaa rajoittavasti näyttelijän ilmaisuun ja tämän läsnäoloon lavalla. Esittelen opinnäytetyössäni tulkintani myös siitä, että mitkä seikat vievät näyttelijää kohti teennäistä ilmaisua sekä esittelen, mistä havainnoista ja nuken ilmaisun tekniikan työkaluista voisi olla hyötyä näyttelijälle, hänen pyrkiessään kohti teeskentelemätöntä ilmaisua.
Kirjallisen opinnäytetyöni johtopäätös on se, että nukke ilmentää puhdasta ilmaisua, joka palvelee hyvin katsojan katsomiskokemusta. Tulkitsen periaatteet kokemusteni sekä Turun ammattikorkeakoulussa opitun kautta.
In this thesis I also process actor’s ego and how, for one, it restricts actor’s expression and affects his/her/their presence on stage. I also process my interpretation on what causes actor to go towards pretentious expression and I give my discoveries and puppet’s expression technique tools that might be useful for actor going towards unaffectedness.
Conclusion in my literary thesis is that puppet embodies pure expression which serves well viewer experience. I interpret these principles through my experiences and through my studies in Turku University of applied studies.