GDPR ja IDD vakuutusalalla työskentelevän näkökulmasta
Rajala, Tomi; Alatalo, Tapio (2019)
Rajala, Tomi
Alatalo, Tapio
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113798
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee Euroopan yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR) ja Euroopan ja parlamentin ja neuvoston direktiiviä vakuutusten tarjoamisesta (IDD-direktiivi) sekä näiden sää-
dösten vaikutuksia vakuutusalalla työskentelyyn kahden eri vakuutusyhtiön henkilöstön näkö-
kulmasta. Molemmat säädökset ovat astuneet voimaan vuonna 2018, joten aihe on tutkittaessa ajankohtainen. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella ja tutkimuksen kohteina ovat Nordea Henkivakuutus Suomi Oy:n ja LähiTapiola Vellamo Keskinäisen Vakuutusyhtiön henkilöstöt.
Yleistä tietosuoja-asetusta koskevien kysymysten vastauksista selvisi, että asetuksen tuomat
muutokset ovat vaikuttaneet päivittäisiin työtehtäviin molemmissa yhtiöissä ja että vaikutukset
koettiin pääosin hieman työtä hankaloittavina. Asiakkaan näkökulmasta asetus nähtiin pääosin
tarpeellisina. Tutkimuksesta selvisi myös, että asiakkaat pyytävät omien tietojensa saamista
tai niiden poistamista harvemmin kuin kuukausittain. Asetusta koskevia koulutuksia on molemmissa yhtiöissä pidetty useampia, eikä asetukseen liittyviä epäselviä tilanteita tule asiakkaille
vastaan kovin usein.
IDD-direktiiviä koskevista vastauksista ilmeni, että vakuutusdirektiivi on vaikuttanut työntekijöiden päivittäiseen työhön huomattavasti enemmän LähiTapiolassa kuin Nordeassa. Yleisellä
tasolla direktiivin on kuitenkin nähty hieman hankaloittavan työtehtäviä. Asiakkaan kannalta
direktiivin tuomia muutoksia ajateltaessa vastaukset jakautuivat tietosuoja-asetuksen tapaan.
Molemmissa yhtiöissä on direktiiviin liittyen suoritettu useampia koulutuksia, eikä hankalia selvitystilanteita osu tämänkään osalta, kuin pienelle osalle vastaajista.
Vastausten perusteella molemmat säädökset ovat aiheuttaneet yhtiöissä toimenpiteitä, sillä
henkilökunta näkee työtehtävien hieman hankaloituneen muutosten myötä. Kävi myös ilmi,
että asiakkaat eivät ole erityisemmin aktivoituneet tietosuoja-asioissa asetuksen myötä. Sää-
dösten muutoksia asiakkaan näkökulmasta tarkasteltaessa vastaukset hieman eroavat yhtiöiden välillä, mutta kokonaisuudessaan enemmistö kokee säädökset tarpeellisina. Koulutuksia
säädöksistä on tehty, eikä kokonaisvaltaista lisäkoulutusta ole välttämätöntä tehdä.
dösten vaikutuksia vakuutusalalla työskentelyyn kahden eri vakuutusyhtiön henkilöstön näkö-
kulmasta. Molemmat säädökset ovat astuneet voimaan vuonna 2018, joten aihe on tutkittaessa ajankohtainen. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella ja tutkimuksen kohteina ovat Nordea Henkivakuutus Suomi Oy:n ja LähiTapiola Vellamo Keskinäisen Vakuutusyhtiön henkilöstöt.
Yleistä tietosuoja-asetusta koskevien kysymysten vastauksista selvisi, että asetuksen tuomat
muutokset ovat vaikuttaneet päivittäisiin työtehtäviin molemmissa yhtiöissä ja että vaikutukset
koettiin pääosin hieman työtä hankaloittavina. Asiakkaan näkökulmasta asetus nähtiin pääosin
tarpeellisina. Tutkimuksesta selvisi myös, että asiakkaat pyytävät omien tietojensa saamista
tai niiden poistamista harvemmin kuin kuukausittain. Asetusta koskevia koulutuksia on molemmissa yhtiöissä pidetty useampia, eikä asetukseen liittyviä epäselviä tilanteita tule asiakkaille
vastaan kovin usein.
IDD-direktiiviä koskevista vastauksista ilmeni, että vakuutusdirektiivi on vaikuttanut työntekijöiden päivittäiseen työhön huomattavasti enemmän LähiTapiolassa kuin Nordeassa. Yleisellä
tasolla direktiivin on kuitenkin nähty hieman hankaloittavan työtehtäviä. Asiakkaan kannalta
direktiivin tuomia muutoksia ajateltaessa vastaukset jakautuivat tietosuoja-asetuksen tapaan.
Molemmissa yhtiöissä on direktiiviin liittyen suoritettu useampia koulutuksia, eikä hankalia selvitystilanteita osu tämänkään osalta, kuin pienelle osalle vastaajista.
Vastausten perusteella molemmat säädökset ovat aiheuttaneet yhtiöissä toimenpiteitä, sillä
henkilökunta näkee työtehtävien hieman hankaloituneen muutosten myötä. Kävi myös ilmi,
että asiakkaat eivät ole erityisemmin aktivoituneet tietosuoja-asioissa asetuksen myötä. Sää-
dösten muutoksia asiakkaan näkökulmasta tarkasteltaessa vastaukset hieman eroavat yhtiöiden välillä, mutta kokonaisuudessaan enemmistö kokee säädökset tarpeellisina. Koulutuksia
säädöksistä on tehty, eikä kokonaisvaltaista lisäkoulutusta ole välttämätöntä tehdä.