Markkinatutkimus ja markkinointisuunnitelma Turun museokeskuksen Kirkkotekstiilikonservoinnille
Allinniemi, Päivi (2019)
Allinniemi, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113796
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113796
Tiivistelmä
Turun museokeskuksen alaisuudessa toimiva Kirkkotekstiilikonservointi tarjoaa tekstiilikonservointipalveluita pääasiassa seurakunnille. Opinnäytetyön aihe on toiminnalle hyvin käytännönläheinen ja sen tarkoitus on analysoida ja kehittää palvelutoimintaa. Seurakunnille tehtiin kyselytutkimuksena toteutettu markkinatutkimus konservointipalveluiden käytöstä, jonka pohjalta tehtiin markkinointisuunnitelma Kirkkotekstiilikonservointitoiminnalle. Kirkoilla on hallussaan merkittävää historiallista kulttuuriperintöomaisuutta, jonka esineellisen kulttuuriperinnön ymmärtämiseksi tarkastellaan myös sen muodostumista ja vertautumista museaalisiin kokoelmiin, mikä asettaa kirkolliset esineet kontekstiinsa ja valottaa lähtökohtia esineistön konservoinnille. Ennen varsinaista markkinointisuunnitelman osuutta nostetaan esille konservoinnin termistö, konservointiprosessi ja palvelutoiminta Kirkkotekstiilikonservoinnin näkökulmasta.
Kyseessä on empiirinen tapaustutkimus, joka pyrkii olemaan ilmiötä kuvaileva ja selittävä. Markkinatutkimuksen tutkimusaineisto tuotettiin seurakuntiin lähetettävällä sähköpostikyselyllä. Kyselytutkimuksen usein määrällisestä luonteesta huolimatta markkinatutkimus soveltuu tässä laadulliseen tutkimukseen, sillä vastauksissa ei haettu niinkään yleistettäviä vaan ennemmin selittäviä, henkilökunnan kokemuksiin perustuvia tuloksia. Markkinointisuunnitelman teoreettisena viitekehyksenä olivat valmiit markkinointisuunnitelman mallit. Kirkollista kulttuuriperintöä, konservoinnin ja markkinoinnin näkökulmia tarkasteltiin lähdekirjallisuuden avulla.
Opinnäytetyönäni syntyneet markkinatutkimus ja markkinointisuunnitelma palvelevat pää-asiassa Turun museokeskuksen organisaatiota, jota varten ne on tehty. Markkinointisuunnitelma jäsentää Kirkkotekstiilikonservoinnin toimintaa ja siinä esitettyjä toimenpiteitä voidaan ottaa käyttöön joko osittain tai kokonaan mahdollisuuksien mukaan. Kirkon esineellistä kulttuuriperintöä käsittelevä luku kokoaa vaikuttavia tekijöitä kirkollisten esinekokoelmien taustalla. Se on lisännyt merkittävästi ymmärrystäni kirkolliseen esineistöön ja kulttuuriin, joiden parissa työskentelen päivittäin.
Kyseessä on empiirinen tapaustutkimus, joka pyrkii olemaan ilmiötä kuvaileva ja selittävä. Markkinatutkimuksen tutkimusaineisto tuotettiin seurakuntiin lähetettävällä sähköpostikyselyllä. Kyselytutkimuksen usein määrällisestä luonteesta huolimatta markkinatutkimus soveltuu tässä laadulliseen tutkimukseen, sillä vastauksissa ei haettu niinkään yleistettäviä vaan ennemmin selittäviä, henkilökunnan kokemuksiin perustuvia tuloksia. Markkinointisuunnitelman teoreettisena viitekehyksenä olivat valmiit markkinointisuunnitelman mallit. Kirkollista kulttuuriperintöä, konservoinnin ja markkinoinnin näkökulmia tarkasteltiin lähdekirjallisuuden avulla.
Opinnäytetyönäni syntyneet markkinatutkimus ja markkinointisuunnitelma palvelevat pää-asiassa Turun museokeskuksen organisaatiota, jota varten ne on tehty. Markkinointisuunnitelma jäsentää Kirkkotekstiilikonservoinnin toimintaa ja siinä esitettyjä toimenpiteitä voidaan ottaa käyttöön joko osittain tai kokonaan mahdollisuuksien mukaan. Kirkon esineellistä kulttuuriperintöä käsittelevä luku kokoaa vaikuttavia tekijöitä kirkollisten esinekokoelmien taustalla. Se on lisännyt merkittävästi ymmärrystäni kirkolliseen esineistöön ja kulttuuriin, joiden parissa työskentelen päivittäin.