Verkkokauppa-alustan valinta. PrestaShop ja WooCommerce (WordPress).
Shcheglova, Nelia; Malin, Marina (2019)
Shcheglova, Nelia
Malin, Marina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113769
Tiivistelmä
Internet Retailerin mukaan, maailmanlaajuinen sähköisen liiketoiminnan kokonaismyynti kasvoi 18% vuonna 2018. (Young 2019). Maailmanlaajuisesti verkkokaupat ovat nopeasti kasvava alue, joka on edelleen suosittu valinta sijoittamiselle ja uusille yrityksille. (Dobreva 2018.). Verkkokauppamarkkinoilla on valtava määrä työkaluja verkkokaupan organisoimiseksi ja kehittämiseksi, joten aloitteleville yrittäjille, joilla ei ole tietoteknisiä taitoja, on vaikeaa tehdä oikea valinta. Sillä välin, virhe verkkokaupan valinnassa voi johtaa varojen menettämiseen ja turhautumiseen liiketoimintaan. Tutkimuksessa yritettiin tutkia ja vertailla kahta suosittua ja nopeasti kehittyvää verkkokauppa-alustaratkaisua ¬¬– PrestaShop-sovellusta ja WordPress -pohjaista WooCommerce -laajennusta. Huolimatta siitä, että näiden sovellusten vertaileva analyysi on helposti saatavilla, se on usein vain jonkun tietyn tuotteen mainos, eikä siis yleensä ole täysin objektiivinen. Tutkimuksen tarkoituksena on kehittää joitakin suosituksia aloitteleville sähköisen liiketoiminnan yrittäjille, jotka haluaisivat tehdä valinnan PrestaShopin ja WooCommercen (WordPress) välillä. Tavoitteen saavuttamiseksi valittiin kolme lähestymistapaa: saman verkkokaupan asentaminen ja asetusten määrittäminen kummallakin tutkittavalla alustalla siten, että sen ulkonäkö ja toiminnallisuus näyttävät samoilta sekä PrestaShopilla, että WooCommercella; kyselyn suorittaminen olemassa olevien verkkokauppojen omistajien keskuudessa; PrestaShopin ja WooCommercen vertailuanalyysi. Työsuunnitelman toteutusprosessissa tunnistettiin ja testattiin kummankin sovelluksen merkittävimmät erot ja edut. Opinnäytetyön päätuloksena oli luettelo suosituksista, joiden avulla pyritään auttamaan yrittäjiä, jotka haluavat valita kahden erityisalustan välillä sähköisen kaupankäynnin kehittämiseksi - PrestaShop ja WooCommerce (WordPress). Suositukset ovat yleistys opinnäytetyöntekijöiden empiirisista kokemuksista, kokeneiden asiantuntijoiden kyselystä ja edellä mainittujen järjestelmien teoreettisesta vertailuanalyysista.