Suunnitteluprosessin kehittäminen
Määttänen, Tommi; Määttänen, Tommi (2019)
Määttänen, Tommi
Määttänen, Tommi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113749
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteenaa oli kehittää Comatecin ja asiakkaan välistä suunnitteluprosessia ja toimitusketjun hallintaa kokonaisuudessaan sen eri vaiheissa työntilauksesta sen luovuttamiseen. Comatecin ja asiakkaan välisessä tiedonvälityksessä on havaittu ongelmia. Opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia, voisiko ongelmia ratkaista yhteisillä tiedonjakoalustoilla ja toiminnanohjausjärjestelmän avulla. Tuloksia on tarkoitus jatkossa hyödyntää soveltuvin osin Comatecin toiminnassa myös muidenkin asiakkaiden kanssa, ei pelkästään tässä yhdessä tapauksessa.
Tehtävänannon suorittaminen aloitettiin perehtymällä Comatecin ja asiakkaan asiantuntijoiden välisiin päivittäisiin yhteystyötapoihin ja selvittämään prosessin nykytila. Perehtyminen tapahtui haastattelemalla molempien osapuolien avainhenkilöitä, eli suunnittelijoita, suunnitteluryhmien vetäjiä ja pääsuunnittelijoita. Tällä tavoin pyrittiin löytämään ne haasteet, pullonkaulat ja ongelmakohdat, joita molempien osapuolten asiantuntijat kohtaavat päivittäisessä yhteistyössä.
Haastatteludatan avulla saatiin tarkka kuvaus suunnitteluprosessin nykytilasta. Poimimalla eri asiantuntijoiden toimintatavoista parhaat käytänteet, pystyttiin hahmottelemaan ihanteelliset toimintatavat toimijoiden päivittäiseen yhteistyöhön. Näkemyseroja muodostui kuitenkin siitä, mitkä ongelmakohdat ovat tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.
Tulokseksi saatiin kehitysehdotuksia aikataulun, kommunikaation ja muutosten hallintaan. Käytännön yksityiskohtaisiin toimenpiteisiin ei tässä työssä otettu kantaa. Kehityksen kustannustaakan jakaminen ja oikeiden tiedonjakoalustojen ja -formaattien valinta jää yrityksen ratkaistavaksi. Ihanteellisia toimintatapoja pystytään käyttämään soveltuvasti myös Comatecin muiden asiakkaiden kanssa.
Tehtävänannon suorittaminen aloitettiin perehtymällä Comatecin ja asiakkaan asiantuntijoiden välisiin päivittäisiin yhteystyötapoihin ja selvittämään prosessin nykytila. Perehtyminen tapahtui haastattelemalla molempien osapuolien avainhenkilöitä, eli suunnittelijoita, suunnitteluryhmien vetäjiä ja pääsuunnittelijoita. Tällä tavoin pyrittiin löytämään ne haasteet, pullonkaulat ja ongelmakohdat, joita molempien osapuolten asiantuntijat kohtaavat päivittäisessä yhteistyössä.
Haastatteludatan avulla saatiin tarkka kuvaus suunnitteluprosessin nykytilasta. Poimimalla eri asiantuntijoiden toimintatavoista parhaat käytänteet, pystyttiin hahmottelemaan ihanteelliset toimintatavat toimijoiden päivittäiseen yhteistyöhön. Näkemyseroja muodostui kuitenkin siitä, mitkä ongelmakohdat ovat tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.
Tulokseksi saatiin kehitysehdotuksia aikataulun, kommunikaation ja muutosten hallintaan. Käytännön yksityiskohtaisiin toimenpiteisiin ei tässä työssä otettu kantaa. Kehityksen kustannustaakan jakaminen ja oikeiden tiedonjakoalustojen ja -formaattien valinta jää yrityksen ratkaistavaksi. Ihanteellisia toimintatapoja pystytään käyttämään soveltuvasti myös Comatecin muiden asiakkaiden kanssa.