Tekstikonsoliliitännäinen
Ollonen, Simo (2019)
Ollonen, Simo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113720
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli kehittää peliyritykselle pelien ja ohjelmien kehitysprosessia auttava, ohjelman kulkua seuraava kirjaustyökalu. Sen tehtävänä on auttaa ohjelmistokehittäjää saamaan tietoa ohjelman eri tapahtumista. Kirjaustyökalulle tehtiin Unity3D-pelimoottoriin käyttöliittymä, jota kehittäjät voivat hyödyntää osana arkipäivästä pelinkehitystä. Ohjelman oli tarkoitus parantaa Unity3D-pelimoottorin alkuperäistä tekstikonsolikäyttöliittymän käyttökokemusta ja sen puutteita.
Insinöörityön aikana käytiin läpi eri tekstikonsolityökaluja ja niiden tarjoamia toimintoja.
Tekstikonsoliliitännäistä varten vertailtiin asiakkaan käyttämiä pelimoottorien sisältämiä tekstikonsolityökaluja, joita käytettiin perusteena luoda parempi käyttökokemus ja kattavampi tapahtumien suodatus kehitettävään tekstikonsoliliitännäiseen.
Insinöörityöhön kehitettiin tapahtumien suodatusjärjestelmiä, jotka tarjoavat kehittäjälle paremman hallinnan tapahtumien tutkimisessa. Osana työtä kehitettiin Unity3D-pelimoottooriin graafinen käyttöliittymä, jonka avulla kehittäjät voivat hallinnoida kirjaustyökalun eri toimintoja. Graafisen käyttöliittymän suunnittelussa otettiin huomioon yksinkertaisuus ja selkeys. Sen toteutuksessa käytettiin Unity3D-pelimoottoriympäristön, käyttöliittymien rakentamiseen tarkoitettua, IMGUI-järjestelmää.
Insinöörityön tuloksena syntyi käytettävä tekstikonsoliliitännäinen. Sitä ei ole toistaiseksi päästy hyödyntämään asiakkaan projekteissa niiden luonteen vuoksi. Insinöörityön kehityksessä tutustuttiin MVC-ohjelmistoarkkitehtuurimalliin ja sen hyötyihin ohjelman logiikan ja käyttöliittymän erittelyssä. Kehityksen tuloksena saatiin myös ymmärrystä IMGUI-järjestelmän hyödyistä nopeassa käyttöliittymien rakentamisessa ja haitoista monimutkaisten käyttöliittymien toteutuksissa.
Insinöörityön aikana käytiin läpi eri tekstikonsolityökaluja ja niiden tarjoamia toimintoja.
Tekstikonsoliliitännäistä varten vertailtiin asiakkaan käyttämiä pelimoottorien sisältämiä tekstikonsolityökaluja, joita käytettiin perusteena luoda parempi käyttökokemus ja kattavampi tapahtumien suodatus kehitettävään tekstikonsoliliitännäiseen.
Insinöörityöhön kehitettiin tapahtumien suodatusjärjestelmiä, jotka tarjoavat kehittäjälle paremman hallinnan tapahtumien tutkimisessa. Osana työtä kehitettiin Unity3D-pelimoottooriin graafinen käyttöliittymä, jonka avulla kehittäjät voivat hallinnoida kirjaustyökalun eri toimintoja. Graafisen käyttöliittymän suunnittelussa otettiin huomioon yksinkertaisuus ja selkeys. Sen toteutuksessa käytettiin Unity3D-pelimoottoriympäristön, käyttöliittymien rakentamiseen tarkoitettua, IMGUI-järjestelmää.
Insinöörityön tuloksena syntyi käytettävä tekstikonsoliliitännäinen. Sitä ei ole toistaiseksi päästy hyödyntämään asiakkaan projekteissa niiden luonteen vuoksi. Insinöörityön kehityksessä tutustuttiin MVC-ohjelmistoarkkitehtuurimalliin ja sen hyötyihin ohjelman logiikan ja käyttöliittymän erittelyssä. Kehityksen tuloksena saatiin myös ymmärrystä IMGUI-järjestelmän hyödyistä nopeassa käyttöliittymien rakentamisessa ja haitoista monimutkaisten käyttöliittymien toteutuksissa.